7 tips om (meer) leads te genereren

Wat is leadgeneratie?

Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst onze kennis een beetje opfrissen. Onder een lead verstaan we een bedrijf of bezoeker die zich kenbaar aan je heeft gemaakt als potentiële klant. Denk hierbij aan iemand die een contactformulier heeft ingevuld of telefonisch contact met je heeft opgenomen. Meestal geeft een lead meteen aan welke oplossing hij van jou verwacht. Een klant is een lead die je een oplossing van je heeft gekocht.

Als we het hebben over leadgeneratie hebben we het ,over de vraag: hoe kom ik vaker in contact met potentiële klanten?

Op zakelijk gebied is dit vaak een specifieke verkoopactiviteit, dat wil zeggen dat het de moeite waard is om hier geld en moeite in te investeren. Ook zijn er veel bedrijven die je willen helpen om leads te genereren. Bedrijven die zich bezighouden met leadgeneratie hebben vaak geen eigen assortiment. Deze bedrijven doen eigenlijk niets anders dan leads verkopen aan bedrijven die opzoek zijn naar potentiële klanten.

Leads binnen halen en inzetten

Als je leads op een goede manier binnenhaalt is dat kans dat ze in de toekomst producten of diensten afnemen een stuk groter. Leadgeneratie staat bij veel bedrijven bovenaan op de actielijst.

Als je leads eenmaal binnen zijn wil je die het liefst omzetten in trouwe converterende klanten. Je wil  zoveel mogelijk op hun interesses inspelen. Dit kun je bereiken door gepersonaliseerde e-mails te sturen of persoonlijke aanbiedingen te geven.

Dankzij de ontwikkelingen van het internet  en social media kun je met gemak je doelgroep leren kennen en benaderen, zowel nationaal als internationaal.

Leadgeneratie kun je onder andere gebruiken voor:

  • Het opbouwen of uitbreiden van een (e-mail)adressenbestand.
  • De werving van nieuwe donateurs of leden.
  • De werving van nieuwe ‘fans’
  • Leads voor kwalitatieve afspraken genereren.

7 tips om (meer) leads te genereren

  1. Weet wie je potentiële klanten zijn.

Hoe komen de leads op de website? Van welke kanalen zijn ze afkomstig? Waar werken ze en welke info op de website vinden zij het meest interessant?

Door een profiel te schetsen van de potentiële klanten die je website bezoeken is het makkelijker om leads te genereren. Hoe duidelijker het profiel geschetst word hoe beter je nieuwe gegevens kan verzamelen. Hoe beter je je huidige leads kent, hoe beter je weet waar je nieuwe leads kunt vinden en benaderen. 

Ook is het goed om een enquête te maken om de mening van klanten te vragen zodat je weet wat er verbeterd moet worden en wat al goed is. Op die manier kan je meer leads verzamelen.

2. Leads genereren met gratis info.

Je kan heel makkelijk leads genereren door gratis informatie weg te geven. De truc is om niet in één keer alle informatie weg te geven.

Zo kan je bijvoorbeeld een aantal tips geven en kan de klant meer tips als hij of zij zijn e-mailadres achter laat. Zo kan de klant via de mail de andere tips ook ontvangen en kun jij je lead voortaan bereiken omdat je zijn e-mailadres bezit.

3.Leadgeneratie met gratis proefperiode.

Door een gratis proefperiode aan te bieden kunnen potentiële klanten het product eerst voor een bepaalde tijd gratis testen. Zo kunnen zij zien of het product ook echt bij ze past. Doordat je het gratis laat testen heb je meer kans dat de potentiële klant jouw product aanschaft en jij er dus een converterende klant bij hebt.

Twee goede voorbeelden zijn Netflix en Spotify. Bij beide bedrijven krijgen nieuwe leden een gratis proefperiode van 30 dagen. De klant wordt dikwijls in de proefperiode al verliefd op je dienst en schaft ‘m daarna aan.

4.Bepaal hoe je leads gaat genereren.

Hoe je ook leads wil generen, en er zijn talloze manier om leads te bereiken, een tip willen we je niet onthouden. Bepaal van tevoren duidelijk hoe je leads wil genereren. Zie het als vissen met een net. Als je een net uitgooit met te grote gaten, zwemmen er doorheen. Zijn alle gaten te klein? Dan komen de vissen je net niet eens in.

Een goede dienst of een goed product verkoopt zichzelf. De beste manier om dus leads te genereren is gewoon heel simpel:  Biedt een kwalitatief goede dienst of product aan. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naambekendheid is.

Bekende bedrijven hebben dus vaak een stap voor omdat zij al langer op de markt zijn en zich vaak dus niet meer hoeven te bewijzen.

5. Maak een landingspagina per soort bezoeker

Leadgeneratie werkt het best als er voor iedere bezoeker een andere behandeling is. Een bezoeker die via google komt is vaak anders dan een bezoeker die via social media komt. Als een bezoeker via google komt zoeken zij vaak gericht een antwoord op een vraag. Als een bezoeker via social media komt zijn ze eerder opzoek naar berichten om te lezen. Iedere bezoeker is anders en dus ook elke lead.

Social media gebruikers laten bijvoorbeeld veel sneller hun gegevens achter als ze direct met facebook of google+ in kunnen loggen

Je kunt display campagnes maken en speciaal ingerichte landingspagina’s inzetten om de juiste bezoekers op je website te krijgen.

Het opzetten van een goede landingspagina en het verwerken van belangrijke conversie-elementen ook veel tijd kosten.

Gelukkig vind je via Google veel voorbeelden die kunnen helpen het makkelijker te maken om interessante en waardevolle content te maken voor je landingspagina’s.

6. Sla alle leadgeneratie-data op.

Succesvolle online bedrijven maken altijd gebruik van de data die zij tot hun beschikking hebben. Hoe meer info je uit een website haalt hoe sterker de volgende campagnes kunnen zijn.

Sla de volgende belangrijke data op zoals:

  • Welke pagina’s leveren de meeste leads op?
  • Op welke pagina’s wordt het best verkocht?
  • Welke online marketing zorgt voor meer leads?
  • Wat voor informatie delen bezoekers liever niet?
  • Wat doen bezoekers als zij op de website komen?
  • Hoelang duurt het voordat iemand een lead word?

Als je de data goed opslaat kan je deze nog jaren gebruiken en steeds verder optimaliseren.

7. Weet wanneer mensen de site verlaten.

Op steeds meer sites worden exit pop-ups gebruikt. Door deze pop-ups kan je meer leads verzamelen. Je kan bijvoorbeeld een e-mailadres vragen voor speciale aanbiedingen of meer informatie. Ook weet je door de pop-up hoelang een bezoeker gemiddeld op de pagina blijft.

Conclusie

Je kan op veel verschillende manieren leads genereren.  Het weggegeven van gratis informatie in ruil voor het achterlaten van gegevens, een gratis proefperiode of een exit pop-up. Er is geen goede of slechte manier om leads te krijgen zolang je voor jezelf duidelijk hebt hoe je ze wilt genereren.

Goede landingspagina en het opslaan van de data zijn erg belangrijk. Door de landingspagina komen de juiste bezoekers op de juiste pagina terecht en als je de data goed op slaat kan je daar nog jaren gebruik van maken je website voortdurend verbeteren en optimaliseren zodat je nog meer leads genereert. Succes!

Social Elephant Redactie

Kennis delen is vermenigvuldigen

In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt behalen. Jij wilt toch ook online groeien?

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden