Tip video

Data is slimmer dan emoties.

A/B-testen om data over klanten te verzamelen

De meest eenvoudige manier om data te verzamelen is het uitvoeren van A/B-testen. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je hierbij twee soorten marketingcampagnes: banners bijvoorbeeld. Nadat de advertentiecampagne verlopen is, kun je de resultaten van beide banners met elkaar vergelijken. Leverde banner A de hoogste conversie op, of was je met banner B het meest succesvol? Op basis van deze informatie kun je een volgende marketingcampagne optimaliseren.

Vereisten voor A/B-testen:

       Stel doelen voor het gebruik van A/B-testen: wat wil je te weten komen?

       Beschrijf een goede testomgeving voor jezelf, die bij banner A en banner B nagenoeg hetzelfde zou moeten zijn voor betrouwbare resultaten.

       Ontwerp beide banners, op basis van verzamelde informatie over je doelgroep. Probeer emoties hierbij uit te schakelen.

       Maak gebruik van goede analysemethodes, om tot de juiste conclusies te kunnen komen over je A/B-testen.

Houd het niet bij losse A/B-testen

Na het uitvoeren van een A/B-test zal je tot een bepaalde conclusie gekomen zijn over de meest efficiënte marketingmethode. Welke banner sprak jouw doelgroep het meeste aan? Stop niet bij het uitvoeren van een losse A/B-test, maar blijf je marketingmethodes optimaliseren. Het uitvoeren van A/B-testen is niet alleen interessant om achter de meest effectieve banner te komen. Ook bij het opzetten van landingspagina’s op je website komen A/B-testen goed van pas!

Bij Social Elephant staan we voor je klaar, om hulp te bieden bij het uitvoeren van deze A/B-testen. Samen zoeken we naar testen, die aansluiten bij de informatie die jij uit de verkregen data wilt kunnen halen. 

Meer tips

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)