Data is slimmer dan emoties.

Als mensen zijn we geneigd om altijd te kiezen wat wij zelf het mooiste vinden! Denk aan het vergelijken van kleding, mobiele telefoons en accessoires voor in huis. Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of bijvoorbeeld marketingcampagnes zou je deze emoties uit moeten schakelen. Kijk minder naar wat jij mooi vindt, maar probeer je in te leven in de emoties van een klant. Niet jij bent degene die een product moet afnemen, de klant doet dit. Data kan je hierbij helpen. Lees snel verder om te leren hoe data jou kan helpen bij het verbeteren van je marketingcampagnes.

A/B-testen om data over klanten te verzamelen

De meest eenvoudige manier om data te verzamelen is het uitvoeren van A/B-testen. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je hierbij twee soorten marketingcampagnes: banners bijvoorbeeld. Nadat de advertentiecampagne verlopen is, kun je de resultaten van beide banners met elkaar vergelijken. Leverde banner A de hoogste conversie op, of was je met banner B het meest succesvol? Op basis van deze informatie kun je een volgende marketingcampagne optimaliseren.

Vereisten voor A/B-testen:

       Stel doelen voor het gebruik van A/B-testen: wat wil je te weten komen?

       Beschrijf een goede testomgeving voor jezelf, die bij banner A en banner B nagenoeg hetzelfde zou moeten zijn voor betrouwbare resultaten.

       Ontwerp beide banners, op basis van verzamelde informatie over je doelgroep. Probeer emoties hierbij uit te schakelen.

       Maak gebruik van goede analysemethodes, om tot de juiste conclusies te kunnen komen over je A/B-testen.

Houd het niet bij losse A/B-testen

Na het uitvoeren van een A/B-test zal je tot een bepaalde conclusie gekomen zijn over de meest effici√ęnte marketingmethode. Welke banner sprak jouw doelgroep het meeste aan? Stop niet bij het uitvoeren van een losse A/B-test, maar blijf je marketingmethodes optimaliseren. Het uitvoeren van A/B-testen is niet alleen interessant om achter de meest effectieve banner te komen. Ook bij het opzetten van landingspagina‚Äôs op je website komen A/B-testen goed van pas!

Bij Social Elephant staan we voor je klaar, om hulp te bieden bij het uitvoeren van deze A/B-testen. Samen zoeken we naar testen, die aansluiten bij de informatie die jij uit de verkregen data wilt kunnen halen. 

Social Elephant Redactie

Kennis delen is vermenigvuldigen

In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt behalen. Jij wilt toch ook online groeien?

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden