ARTIKEL

De weg naar succes door Growth hacking

Growth hacking is een term die alweer een aantal jaar mee gaat. Waar men eerst nog vraagtekens had over de levensduur van deze ‘hype’, is het ondertussen duidelijk dat het hier gaat over een marketing tactiek die alles behalve een eendagsvlieg is. Tijd om alle facts van Growth hacking op een rijtje te zetten.

Wat is Growth hacking precies?

Hoewel de naam anders doet denken gaat growth hacking niet persé over het ‘hacken’ van diensten om je bedrijf te laten groeien. Meer heeft het te maken met een bepaalde mindset of serie aan skills die gecombineerd dienen te worden. Growth hacking kan dan ook beter worden beschreven als ‘een proces van het verwerven en ‘engagen’ (innemen, aanspreken) van gebruikers door het combineren van traditionele marketing en analytische vaardigheden met product development vaardigheden’. Hierbij is het belangrijk dat er wordt gefocust op het begrijpen van je gebruikers en de manier waarop deze je product ontdekken en omarmen. Als je weet wanneer en waarom iemand een vaste gebruiker van je dienst of product wordt, kun je de omstandigheden van je product, dienst, website etc. hierop aanpassen. Door dit proces constant te optimaliseren komen meer (potentiële) klanten in aanraking met je product en zullen deze sneller overgaan tot een aankoop of een vaste gebruiker van je product of dienst.

Het begrijpen en leren van je data is dus super belangrijk om nieuwe gebruikers aan te trekken en vast te houden. Bij Growth Hacking wordt vaak gebruik gemaakt van OPN’s: Other People’s Network’s (andermans netwerken) om te groeien. Airbnb maakte bijvoorbeeld slim gebruik van Craiglist en Udemy van YouTube als effectief acquisitiekanaal.

Growth hacking houdt het volgende in:

  • “een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien.”
  • 80% best practices en 20% lef
  • Uitgevoerd door mensen met vaardigheden die de meeste online marketeers niet hebben: programmeren van web scrapers, creëren van kunstmatige viraliteit, Conversation Rate Optimization en snel experimenteren

Hoe pak je het aan?


  1. Kies een einddoel voor je bedrijf. Een ‘why’.
  2. Bepaal de uitkomst die je wilt behalen. (Bijvoorbeeld: de grootste in jouw stad worden). Aan de hand van deze uitkomst vorm je een passende strategie voor jouw bedrijf.
  3. Zorg dat je een juiste team van medewerkers hebt die allen gefocust zijn op het behalen van de uitkomst en het naleven van de strategie.

Volgens auteur en marketeer Neil Patel bestaat dit team uit de volgende functies:
 De chief growth officer  (Coach en facilitator, wordt afgerekend op de financiële resultaten)
 De Quant (statisticus die wiskundige en tsatische methodieken gebruikt om resultaten te analyseren en financiële risico’s en risicomanagement problemen oplost)
 De designer beschikt over een hoog empathisch vermogen en sterk conversie gedreven is
 De Hacker: een programmeur die uiteenlopende handelingen kan automatiseren zodat de marketeer zijn activiteiten schaalbaar kan maken. Daarnaast moet hij snel aanpassingen kunnen doen aan websites, processen en conversie funnels.
 De channel gurus: Hebben tactische en strategische kennis van betaalde (adwords, facebook ads, regargetting etc.) en organische kanalen (social, SEO en inbound marketing)


  1. Process
    – Stel de juiste KPI’s (key performance indicators) vast om de focus te houden op je doelstellingen en het team te laten focussen op continuous optimization. Op het moment dat jij je analytics op orde hebt, kan je de focus op groei. Maak een rating van verschillende kanalen en activiteiten. Begin vervolgens met het opschalen van de activiteiten met het hoogste volume en laagste risico en kosten. Van daaruit werk je toe naar de activiteiten met een hoger risico en hogere kosten.
  2. Het gebruik van de juiste tools/ platformen
    Er bestaan een tal van tools/ platformen die jou kunnen helpen bij het achterhalen van informatie dat van groot belang is voor de groei van jouw bedrijf. Zo kun je met Sellhack  contactgegevens van vrijwel elke professional achterhalen op basis van hun voornaam, achternaam en bedrijf. En ook Builtwith is een handige tool. Wanneer je de URL van je concurrent invoert, verschijnt er een lijst met alle soorten technologie partners die het bedrijf gebruikt.

Conclusie

Growth hacking is een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien. Dit wordt vaak uitgevoerd door een team die traditionele marketing en analytische vaardigheden combineert met product development.

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)