ARTIKEL

Hoe schrijf je een blog?

Stel een doelgroep samen

Allereerst is het belangrijk om een specifieke doelgroep te bepalen. Hieraan pas je niet alleen het thema van je content aan maar ook de schrijfstijl. De plek waar het blog op geplaatst zal worden is hierbij ook van belang; op een website zul je wellicht een andere schrijfstijl hanteren dan binnen sociale platformen als LinkedIn.

Een onderwerp kiezen

Wanneer je doelgroep bepaald is kun je overgaan tot het kiezen van een onderwerp. Ook hierbij is het, net als bij de doelgroep bepaling, van belang dat je afbakenend en specifiek te werk gaat. Wanneer je een duidelijk afgebakend onderwerp hebt zal het makkelijk worden om je onderzoek te specificeren op het thema en niet af te wijken naar irrelevante zaken.

Daarnaast is het belangrijk dat het thema (uiteraard) aansluit op je bedrijf en dat het een antwoord geeft op problemen en vragen van je doelgroep. Je zult dus moeten weten tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt. Hoe meer je antwoord kan geven op de vragen van je publiek, hoe relevanter jouw blog zal worden.

Schrijf actief en maak de tekst niet te lang

Men haakt vaak af wanneer blogposts te lang zijn. Het is daarom aan te raden om een tekst niet te lang en overzichtelijk te maken. Soms zijn lange teksten echter niet te vermijden. Websites als ‘De Correspondent’ lossen dit op door de duur van het lezen van de blog te vermelden.

Bijvoorbeeld: 
‘Leestijd: 5 minuten’

Zorg dat de blog SEO technisch goed in elkaar zit

Wanneer je als bedrijf met blogs gaat beginnen wil je hier uiteraard het volledige rendement eruit halen. Hiervoor zul je dan ook te allen tijden rekening moeten houden met SEO technische aspecten. Om een blog te optimaliseren voor de zoekmachine dien je rekening te houden met o.a. onderstaande punten:

  • Maak gebruik van een duidelijke koppenstructuur
  • Implementeer links naar andere (eigen) blogs
  • Maak gebruik van keywords
  • Maak gebruik van bullet points

Doe onderzoek en vermeld relevante bronnen

Door  het gebruik van relevante bronnen maak je je blog relevanter, betrouwbaarder en sterker. Ook quotes van experts kunnen blogposts versterken. Laat zien dat je blog inhoudelijk betrouwbaar is en dat er geraffineerd onderzoek naar het onderwerp is gedaan.

Voeg visualiserende beelden bij je tekst

Naast de schrijfstijl en lengte is ook het uiterlijk van je blog belangrijk. Teneinde tot een aantrekkelijk ogend stuk te komen is het toevoegen van foto’s en video’s belangrijk.

Met bovenstaande tips kun je een heel eind komen met het schrijven van relevante blogs. Wil je meer weten over content marketing, het schrijven van blogs of het komen tot relevante content? Bezoek onze site of neem contact met ons op.

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)