ARTIKEL

Kom alles te weten over contentcreatie en neuromarketing!

Content, het is overal. Op social media, op websites en op posters. Alles is content en al deze informatie zegt iets over jouw bedrijf. Content laat als het ware de identiteit van jouw bedrijf zien. Content kan een grote invloed hebben op jouw (potentiële) klanten, en jij kan die invloed sturen. Daarom leren we jou vandaag iets over contentcreatie en neuromarketing. 

Maar wat is neuromarketing? Dit is een combinatie tussen de neurowetenschappen en marketing. In feite laat dit dus zien wat voor invloed marketing heeft op de hersenen, en vice versa. Hoe kan je dan neuromarketing inzetten voor jouw bedrijf?

Frame je content

Dagelijks verwerken onze hersenen veel informatie, eigenlijk onbewust. Wist je dat 95% van onze gedachten en de dingen die we doen automatisch gebeuren? Maar 5% van onze gedachten ervaren we bewust. Aan de hand van framing kan je informatie op een manier brengen die het publiek beïnvloedt. Je laat bijvoorbeeld sommige informatie weg, en benadrukt andere informatie. Zo ‘frame’ je de informatie voor je publiek. Bij jouw teksten en content krijgt men een plaatje in hun hoofd. Ze linken dit plaatje aan bepaalde gevoelens, associaties. Jouw doel is om dingen positief te framen, zodat er bij jouw publiek een onbewuste positieve reactie in het onbewuste gedeelte van hun hersenen wordt gevormd.  

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing, doet onderzoek naar hoe je andere mensen beïnvloedt. Vanuit zijn onderzoeken onderscheidt hij zeven beïnvloedingsprincipes. Als je aan de slag gaat met contentcreatie is het verstandig om hier rekening mee te houden, omdat je op deze manier inzicht krijgt in hoe je men kan overtuigen. 

  • Sociale bewijskracht: Voordat men overgaat tot het doen van een aankoop, zoeken ze naar bevestiging voor die keuze. Reviews zijn hier een goed voorbeeld van. Als jouw bedrijf veel positieve reviews heeft over je producten of diensten, kan dit potentiële klanten net over de drempel heen helpen van het doen van de aankoop. 
  • Autoriteit: Men heeft over het algemeen veel vertrouwen in autoriteiten. Het lijkt voor de consument alsof iemand die autoriteit heeft altijd de objectieve waarheid spreekt. Als een autoritair iemand een product aanprijst, zullen anderen sneller overgaan tot het doen van de aankoop van dat product. 
  • Schaarste: Als er maar een beperkt aantal van een product is, wil men het nog liever hebben. Schaarste verhoogt de waarde van je product of dienst, het maakt het dus aantrekkelijker voor de consument om te kopen. 
  • Consistentie en commitment: Enthousiasmeer mensen stapje voor stapje over je merk, product of dienst en houd hun aandacht vast. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van e-mailmarketing. Je creëert zo loyaliteit. 
  • Sympathie: Sympathie is erg krachtig, want het is bewezen dat mensen graag kiezen voor een product of dienst van een bedrijf waar zij sympathie voor hebben. Dit ontstaat niet zomaar. Als jij bijvoorbeeld iemand kent die persoonlijk erg positief denkt over een merk, en dat naar jou uitspreekt, kan jij hierdoor ook worden overtuigd. Ook het weergeven van de werknemers binnen een organisatie op de website of social media werkt goed. Je laat op deze manier het ‘persoonlijke’ achter het bedrijf zien, en dit wekt sympathie op. 
  • Wederkerigheid: Als jij met je bedrijf een attent gebaar laat zien naar je klant toe, vergroot je de kans dat zij ook iets terug zullen doen als een vorm van wederkerigheid. Een persoonlijk berichtje op iemand verjaardag of extra korting kan al wonderen doen. Omdat jij iets attents hebt gedaan is de kans op een (vervolg)aankoop vergroot. 
  • Eenheid: Cialdini heeft recent dit zevende beïnvloedingsprincipe toegevoegd. Van nature heeft elk mens de behoefte om ergens bij te horen. Daarom doen we ook moeite om onze sociale identiteit aan te passen aan onze omgeving. Als in onze omgeving veel mensen een bepaald product kopen, zijn wij geneigd dit ook te doen. We gaan makkelijk mee in trends. 

Het brein activeren

Als we verder kijken naar de neurowetenschappen, zien we dat de hersenen bestaan uit een linker en rechter hersenhelft. Elke helft van het brein heeft weer andere functies. Bij contentcreatie is het tactisch om beide hersenhelften te activeren. Op deze manier krijg je meer aandacht van het publiek. Hoe doe je dit? Het is belangrijk om tekst en beelden zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Je wilt voorkomen dat er een conflict optreedt tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Dit belemmert het maken van een snelle beslissing, de aankoop doen ja of nee. 

Emoties en associaties

Als je begint met contentcreatie is het erg belangrijk om een bepaald doel voor ogen te hebben. Jouw doel is waarschijnlijk meer conversie, maar wat is het doel dat je voor ogen hebt bij je publiek? Wil je dat ze geëmotioneerd, overtuigd of geïnteresseerd zijn? Speel in op de emoties. Dit kan je doen door rekening te houden met bepaalde associaties die vasthangen aan emoties binnen de maatschappij. Kies welke emotie jij teweeg wilt brengen bij je publiek, en speel hierop in bij de contentcreatie. 

Wil jij online groeien, maar weet je niet goed hoe? Neem dan nu contact met ons op en ontdek hoe wij jou online kunnen laten groeien! 

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)