De vraag die vaak wordt gesteld: ”Waarom zou ik Social Media, Business to Business, inzetten?”. Omdat uw bedrijf hiermee geld kan verdienen en/of besparen. Dit gaat echter niet vanzelf. Maar geen nood, de onderstaande infographic geeft weer hoe ook u in 8 stappen komt tot een succesvollen Social Media strategie.
#1 Hoe wilt u gezien worden?
Bepaal hoe u als bedrijf gezien wilt worden door uw klanten.
#2 Wie wilt u bereiken?
Bepaal welke doelgroep(en) u wilt bereiken. Hoe specifieker u uw doelgroep(en) omschrijft, hoe makkelijker uw doelgroep(en) te traceren is.
#3 Waar is uw doelgroep actief?
Ga na op welke Social Media uw doelgroep actief is. Met andere woorden gebruikt uw doelgroep Facebook, Linkedin, Twitter en/of …? De tool Social Mention komt bij het beantwoorden van deze vraag goed van pas.
#4 Wat vindt uw doelgroep relevant?
Bepaal weke informatie uw doelgroep interesseert en welke voor uw doelgroep interessante informatie u kunt delen. Formuleer op basis van deze informatie onderwerpen die voor uw doelgroep relevant zijn.
#5 Op welke kanalen bent u actief?
Bepaal welke Social Media kanalen u gaat gebruiken om uw doelgroep te bereiken.
#6 Welke media gebruiken?
Bepaal welke media u inzet. Plaatst u alleen artikelen of maakt u tevens gebruik van afbeeldingen en video’s? Video’s en afbeeldingen hebben in de regel meer impact dan alleen tekst.
#7 Doelen en planning
Bepaal, per kanaal, welke resultaten u wilt behalen. Door uw doelen SMART te formuleren vergroot u uw kans op succes. Maak een praktische planning. Geef aan welke onderwerp, wanneer, via welk kanaal, met welke media, door wie wordt geplaatst.
#8 Meten en bijsturen
Bepaal aan de hand van de door u opgestelde doelen uw KPI’s. De KPI’s stellen u in staat om te meten of uw doelen bereikt. Zo kunt u tijdig uw koers wijzigen.
Wilt u meer weten over Social Media voor uw bedrijf?