Social media trends in 2020

Een terugblik op 2019

Op het gebied van social media is er in 2019 een hoop veranderd. Zo zijn ‘stories’ enorm gegroeid, en hebben Facebook en WhatsApp, naast Instagram en Snapchat, deze feature nu ook geïmplementeerd. Good to know: WhatsApp, Instagram en Facebook zijn allemaal overgenomen door Facebook. In feite probeert Facebook dus Snapchat te kopiëren als het gaat om de ‘stories’ functionaliteit, en in het geval van Instagram werkt dit aardig goed. Daarnaast is Facebook het afgelopen jaar flink onderzocht vanwege diverse data schandalen. Dit creëert angst bij de consument en dit remt de groei van het platform. 

 

Kijken in de voorspellende bol

Genoeg over 2019. Wat gaat er in 2020 allemaal gebeuren op het gebied van social media? We hebben even voor je in onze ‘voorspellende’ bol gekeken. 

 

De enorme groei van TikTok

Allereerst is het muziekplatform TikTok hard aan het groeien. Ter informatie, TikTok is het voormalige Musical.ly. Dit was in 2019 ook al zo, maar wij verwachten dat dit ook in 2020 gestaag zal doorzetten. TikTok is in feite een muziekapp, waar inmiddels ook puur grappige video’s worden gemaakt, ook wel memes. Vooral jongeren van 16 jaar en ouder vormen de grootste groep gebruikers. Het is belangrijk om hier als adverteerder en bedrijf rekening mee te houden, want TikTok biedt nieuwe kansen om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van deze doelgroep. 

 

Laat die creativiteit maar vloeien

Komend jaar zal, volgens de verwachtingen, creativiteit binnen contentcreatie centraal staan. Het is belangrijk om goed aan jouw merkidentiteit op social media te werken, zodat je creatieve content kan blijven publiceren die herkenbaar is voor jouw merk! Wees niet bang om uniek te zijn en te experimenteren met verschillende – misschien voor jou nog onbekende – vormen van content. Zo kan jij jouw conversies en traffic optimaliseren en online hard groeien! 

 

Maak gebruik van stories

Ook jij als organisatie kan gebruik maken van de mogelijkheden die stories – op de diverse platformen – je bieden. Wel moet je zorgvuldig hebben uitgezocht wie je doelgroep is en hoe je die het beste kan benaderen. Als je deze kennis hebt, kan je inspelen op de trend en gebruik maken van de story-functionaliteit van bijvoorbeeld Instagram. 

 

Terughoudende consument

Daarnaast zien wij dat de data- en privacyproblemen die sommigen platformen hebben getroffen het afgelopen jaar een invloed hebben op het gedrag van de consument. Sommigen consumenten veranderen hun instellingen van bepaalde social media en willen hun gegevens meer ‘privé’ hebben. 

 

Dit waren een aantal social media trends die wij verwachten voor 2020. Houd de ontwikkelingen binnen het social media landschap goed in de gaten, en als je advies of hulp nodig hebt mag je ons altijd een berichtje sturen. 

Social Elephant Redactie

Kennis delen is vermenigvuldigen

In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt behalen. Jij wilt toch ook online groeien?

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden