Tips over de persoonlijke omgang met klanten

Op een persoonlijke manier omgaan met onze klanten is voor ons mega belangrijk. Maar waarom doen wij dit? Wat is hier het effect van? Je leest onze beweegredenen en tips in dit artikel. 

Waarom doen wij aan personalisatie?

De klant is koning. Iedereen zegt het wel, maar hoe laat je de klant dit ook zo voelen? Personalisatie is één van de manieren waarop dit kan. De klant voelt zich gezien als jij op een persoonlijke manier met ze omgaat en je diensten aanpast aan hun behoeften. Breng in kaart wat de klant wilt en nodig heeft en pas je werkwijze en strategie hierop aan. De communicatie tussen je klanten en jou is ontzettend belangrijk, jij hebt ze immers nodig. Zij kunnen je verder laten groeien. Zorg ervoor dat je in deze communicatie transparant bent en laat merken dat je om de klant geeft. 

Beginnen met personalisatie

Een mogelijke manier om meer te personaliseren in je communicatie met klanten is om klanten bij hun voornaam, of achternaam, aan te spreken bovenaan mails die gestandaardiseerd zijn. Een redelijk onpersoonlijk en droog berichtje wordt dan al sneller persoonlijk en attent. Zorg voor een degelijke database met namen en contactgegevens van je klanten. Als je mensen in e-mails persoonlijk wilt aanspreken, heeft dit alleen effect als je het correct doet. Voorkom verkeerde aanschrijvingen en houd je database altijd up-to-date! 

Don’t overdo it 

Heel leuk zo’n database met e-mailadressen en namen van je klanten, maar overdrijf het niet. Jij zou het ook niet leuk vinden als je elke dag een mailtje krijgt van een bedrijf. Het is een kwestie van inschatten en aanvoelen wanneer en met hoeveel regelmaat je mails kan sturen. Kwaliteit gaat hier toch zeker boven kwantiteit. 

Keep it real

Het is belangrijk dat je communicatie met klanten echt blijft en niet een standaard riedeltje wordt. Jij geeft om de klanten, en zij mogen dit ook merken. Elkaar regelmatig face-to-face zien helpt hier ook bij. Op deze manier ben je al gauw meer betrokken met elkaar en kan je elkaar bijvoorbeeld een fijne vakantie wensen. Toon interesse in je klanten en er zullen mooie en vooral fijne samenwerkingen ontstaan. 

Reflectie

Jij wilt je continu aanpassen aan de behoeften van je klanten, blijf daarom kritisch over je werkwijze. Vraag jezelf af, wat wil mijn klant? Is dat veranderd ten op zichte van vorig kwartaal bijvoorbeeld? Ben flexibel en pas je werkwijze en diensten soms even net dat beetje aan, zodat jouw bedrijf beter aansluit op de wensen van je klanten. Blijf dan ook altijd duidelijk communiceren met je klanten. Zijn ze nog tevreden? Wat kan beter? Wat zouden ze graag van je zien in de toekomst? 

Dit waren onze tips omtrent persoonlijke omgang met je klanten. Ben je geïnteresseerd in wat wij jou kunnen bieden? Lees onder het kopje werkwijze hoe wij jou in drie stappen online laten groeien! 

Social Elephant Redactie

Kennis delen is vermenigvuldigen

In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt behalen. Jij wilt toch ook online groeien?

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden