ARTIKEL

Toekomst social media

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de vraag van Hans van Hartskamp:

Schieten wij niet door met de inzet van Social Media, is Social Media een hype of meer?

Oorsprong van Social Media

Social Media ontstaan om op internet op een sociale manier met gelijkgestemde/elkaar om te gaan en informatie uit te wisselen. Helaas worden Social Media door veel bedrijven gezien als tools die ingezet kunnen worden om sales te bedrijven. Zij denken de koopbeslissing van de doelgroep te kunnen beïnvloeden door actief informatie naar deze doelgroep te zenden. Deze kwantitatieve strategie kost veel tijd en wordt door de Social Media gebruikers als vervelend ervaren. Met andere woorden, deze bedrijven slaan de plank volledig mis!

Wees sociaal!

Het heet niet voor niets social media. Social Media dient niet ingezet te worden voor marketing, maar marketing kan wel degelijk een gevolg zijn van de social media activiteiten. Bij Social Media bepaalt de doelgroep de waarde van de boodschap en hiermee zowel bereik als effect. Dus wees SOCIAAL en deel informatie die de doelgroep zich eigen kan maken, vraag mensen om hun mening of geef tips om mensen verder te helpen. Ook via Social Media blijft sales dus gewoon mensenwerk en gaat het om kwaliteit van je berichten en niet om kwantiteit.

Schieten wij niet door

Social Media kan wel degelijk bijdragen aan de resultaten van een bedrijf. Bedrijven moeten echter goed kijken waarvoor ze Social Media inzetten en wat ze ermee willen bereiken. Bedrijven schieten absoluut door als ze alleen kijken naar aantallen (een x aantal post per week, een x aantal Likes, enz..)

Bedrijven bedenken de gekste dingen om meer volgers te krijgen. Nieuwe Likes zijn echter pas van betekenis zodra deze afkomstig zijn van leden die waarde toekennen aan de informatie die wordt gedeeld en ambassadeur of klant willen worden.

Social Media een Hype?

Social Media zelf is geen hype. Echter heerst er wel een hype om als bedrijf actief te zijn op Social Media. Door gebrek aan kennis en strategie, zorgen uitblijvende resultaten er vanzelf voor dat deze bedrijven het Social Media terrein weer verlaten. Ondanks dat leden komen en gaan, blijft sociaal gedrag gewoon bestaan, welke Social Media kanalen door mensen worden gebruik zal de toekomst ons leren.

Wat denk jij? Is Social Media een Hype of meer?
L
aat een reactie achter. Ik ben erg benieuwd naar jouw visie!

Lees ook:

Social Media Business to Business
Grip op Social Media
Voordelen Social Media
gedragsregels voor bedrijven

Social media strategie

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)