ARTIKEL

Versterk je merk via social media

Over wat er online over je merk wordt gezegd heb je weinig controle. Waar je wel controle over hebt is hoe je merk online overkomt. Bedrijven maken dan ook maar wat graag gebruik van sociale media om hun merk/ product een gezicht te geven. En de blogs? Die staan op hun beurt weer vol met tips over het versterken van je merk via social media.

Nu schrijven bronnen als Businessdaily en Frankwatching al over het feit dat sterke merken op social media actief content creëren en de verbinding leggen met de klant door actief met deze (in twee richtingen) te communiceren. Kortom: wie sterk wil zijn op sociale media moet ook sociaal zijn en veel content creëren. Laatstgenoemde kan ingewikkeld zijn en kost voornamelijk veel tijd. We zette daarom, naast de tips voor een sterk, sociaal merk, ook tips voor handige tools op een rijtje. Dat maakt het posten op de verschillende platformen net wat overzichtelijker.

Tips

1.       Ga na op welk kanaal jouw doelgroep te bereiken is

Op ieder kanaal is een andere doelgroep actief. Is je bedrijf bijvoorbeeld gefocust op jongeren? Maak dan gebruik van Instagram, Snapchat of YouTube. Is jouw merk gefocust op vrouwen van rond de dertig jaar? Wees dan actief op Facebook en Pinterest.

2.      Wees sociaal en wees uniek

Wie social media succesvol wil inzetten moet zich ook daadwerkelijk sociaal gedragen. Dat houdt in dat je continue communicatie met je doelgroep moet trachten te behalen. Dit bereik je door middel van content creatie die zowel uniek is als aansluit op de behoeften van je doelgroep. Richt je via social media dus niet op het maken van reclame voor je merk; gebruikers zien dit als vervuiling van hun tijdlijn.

3.      Blijf op de hoogte van social media ontwikkelingen

Sociale media staat bekend om haar, in rap tempo, veranderende omgeving. Wil je relevant blijven? Zorg dan dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen. Heeft Facebook nieuwe, succesvolle, tools? Of zijn er nieuwe functies op LinkedIn wat leads genereren makkelijker maakt? Zet deze in! Je merk zal snel in relevantie verliezen (op sociale media) wanneer je blijft hangen in trucjes die de doelgroep niet meer aanspreekt.

4.      Creëer unieke content en wees niet saai

Niemand zal naar je luisteren wanneer je doet wat anderen doen of een cliché manier van posten gebruikt.

Tools top 3

  • Loomly (voorheen Calendy) is een handige tool waarmee je social media posts kan aanmaken voor elk sociaal platform. Wanneer de posts ingepland zijn komen ze in je kalender te staan. De tool biedt dus zowel een duidelijke content kalender als een functie om posts voor welk platform dan ook aan te maken.
  • Wat fijn is aan Loomly is de gebruiksvriendelijkheid van de tool. Alles ziet er mooi uit en spreekt voor zich. Wanneer je aan de slag gaat met deze tool zal je dus geen uren nodig hebben om het wil uit te vinden. Daarbij komt de website met een paar handige extra’s. Zo beoordeeld Loomly je content wanneer je posts aanmaakt. Het geeft je posts rood, oranje of groen licht op verschillende aspecten. Dit maakt het mogelijk om je post te optimaliseren voor een zo groot mogelijk bereik en succes. Daarnaast houdt Loomly je post analytics per platform bij. Zo wordt het per platform, per post in één oogopslag inzichtelijk hoeveel engagement je posts scoren.
  • Hootsuite is in te zetten voor zowel het maken van een kalender als het inplannen van je social media platforms. Op Hootsuite komen de verschillende soorten platforms naast elkaar te staan als een soort ‘sheets’. Elke sheet is ingedeeld op ingeplande posts, reeds geposte posts, gedeelde posts etc.

Wanneer we het hebben over monitoren zijn, naast Loomly, tools als Coosto handig om te gebruiken. Hierbij wordt informatie over bepaalde keywords, zoals je merk, product, dienst, concurrentie of bedrijfstak, verzamelt. De tool is handig uit te lezen en zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast gaat de tool al zeker vijf jaar mee, waardoor deze goed is geoptimaliseerd op gebruiksvriendelijkheid.

Meer artikelen

Spreek een digitaal strateeg

Spar met een ervaren digitaal strateeg

Download gratis het Thought Leader e-book

De #1 in jouw markt!  Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de nummer 1 in jouw markt wordt.

Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!

Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)