ARTIKEL

Voice search ontwikkelt

Terwijl je dit artikel leest op de bank kun je tegelijkertijd aan je telefoon vragen hoe je het snelst aan een verse pizza komt. Dit is natuurlijk superhandig en snel! Per maand worden er ongeveer 50 biljoen zoekopdrachten gedaan door middel van voice search. Deze functie is dé toekomst van technologie, vanwege het grote gemak waarmee de gebruiker de functie kan besturen. De markt groeit enorm en er zijn veel grote partijen die hier veel geld in investeren zoals Apple, Google en Microsoft. Voice search is een opkomende trend in de online wereld en dus moet de search engine optimization (SEO) van jouw bedrijf hier goed op aansluiten. In dit blog vertellen wij hoe jij dit het beste kan doen!

Hoe werkt voice search?

Voice search is het zoeken via een zoekmachine door hardop een vraag te stellen aan een digitale assistent, zoals Siri, Bixby en Google Assistant. Het is een makkelijke manier om snel iets op te zoeken zonder te hoeven typen. Voice search wordt voornamelijk op 3 manieren gebruikt:

  • Kennis opdoen
  • Ergens naartoe gaan
  • Iets kopen

Wat verandert de opkomst van voice search precies?

10 procent van alle zoekopdrachten wordt door voice search gerealiseerd en dit aantal blijft groeien. Door de opkomst van voice search wordt de focus van de zoekopdracht verlegd. Waar er eerst op 1 of 2 woorden werd gezocht, zoals ‘marketingbureau Utrecht’, wordt door voice search een hele vraag gesteld: ‘wat is het dichtstbijzijnde marketingbureau in Utrecht?’ Het resultaat hiervan is natuurlijk dat er meer zoekwoorden worden gebruikt en dat het altijd in de vorm van een vraag geformuleerd is. Het is belangrijk om hierop in te spelen omdat bij voice search alleen de beste optie naar voren komt. Door het slim inzetten van SEO kan jij die positie bekleden!

Hoe kan jij hierop inspelen met SEO?

Over het algemeen worden er meer zoekopdrachten gedaan via mobiele telefoons dan via desktopcomputers. Via de mobiele voice search wordt er voornamelijk ingespeeld op lokale vindbaarheid. Dus als allereerste punt: schrijf je bedrijf in bij ‘Google mijn bedrijf.’ Op deze manier wordt jouw bedrijf zichtbaarder voor jouw lokale omgeving.

Als tweede punt adviseren wij om een uitgebreide zoekwoordenanalyse uit te voeren en hierbij te onderzoeken op welke vragen er gezocht wordt via voice search. Dit zijn de vragen met betrekking tot jouw vakgebied. Via voice search worden er namelijk alleen vragen gesteld, en daarom moet jij als bedrijf antwoord geven op de vragen die worden gesteld. Als je dat doet, kan Google jouw antwoorden gebruiken wanneer hierop gezocht wordt.

Wat kan je nog meer doen om je SEO te optimaliseren?

Natuurlijk zijn er nog meer manieren om met behulp van SEO het beste resultaat te bereiken via voice search. Je moet er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je website zo snel mogelijk laadt. Google selecteert hier namelijk op. Als iemand een vraag stelt, wil diegene niet 10 seconden wachten op antwoord.

Het is ook belangrijk om jouw antwoorden op de vragen zo kort en simpel mogelijk weer te geven. Het hele doel van voice search is dat je snel en gemakkelijk kennis kan vergaren. Als er dus een antwoord van zestig woorden tevoorschijn komt, haakt de lezer al snel af. Het is dus belangrijk om een kort antwoord te geven; het liefste rond de dertig woorden.

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)