ARTIKEL

Wat is het geheim achter succesvolle infographics?

Infographics worden steeds vaker ingezet door bedrijven om op een makkelijke manier informatie te presenteren. Een infographic is eigenlijk een mix van tekst en illustraties en ze zijn bedoeld om informatie aantrekkelijk over te brengen. Maar je wilt natuurlijk niet dat jouw infographic de informatie niet goed overbrengt. Dus wat is het geheim achter een succesvolle infographic?

 

Een goed begin is het halve werk

Voordat je begint aan het design van een infographic is het belangrijk om een duidelijk plan op te stellen. Je zet hierbij het onderwerp vast en zorgt ervoor dat je een duidelijke boodschap hebt. Je infographic moet natuurlijk wel opvallen en het publiek nieuwsgierig maken! Daarna is het slim om je onderwerp in te delen in subonderdelen, zodat je weet welke informatie de infographic uiteindelijk moet bevatten. Wat wil je vertellen? Een goede titel is stap nummer drie. De titel moet goed aansluiten op je gekozen onderwerp en de lading van de volledige infographic dekken, maar vooral ook de lezer interesseren om verder te kijken. 

 

Belangrijke keuzes

Vervolgens kan je beginnen met het daadwerkelijke designen van de punten die jij duidelijk wilt maken binnen je onderwerp. De keuzes die je maakt met betrekking tot kleur, lettertype en algehele vorm bepalen uiteindelijk grotendeels de populariteit van de infographic. Kies daarom een makkelijk leesbaar lettertype. Daarnaast is het slim om de kleuren van de infographic aan te passen aan de kleuren van de huisstijl van het betreffende bedrijf. Zo herkennen externen de kleuren van de infographic al snel en denken ze misschien wel aan het bedrijf. 

 

Begeleid het oog van je publiek

Het is tijd voor het implementeren van visualisaties binnen je infographics. Het is hierbij super belangrijk dat er niet te veel tekst, maar ook niet te veel afbeeldingen, zijn. Balance is key! Niet al te veel tekst is een aanrader. Men heeft namelijk niet heel veel aandacht, dus zorg ervoor dat er genoeg visualisaties zijn om de tekst samen te vatten. Zorg voor sterke designs want het is de bedoeling dat deze an sich ook de boodschap kunnen vertellen. 

Het is de bedoeling dat het oog van het publiek van het ene gedeelte naar het andere gedeelte van de infographic gaat. Duidelijke navigatie kan hier ontzettend bij helpen. Denk bijvoorbeeld aan nummers of pijlen. Het wordt voor het publiek op deze manier duidelijk waar ze horen te kijken en vooral in welke volgorde! 

 

Houdt het rustig

Wanneer men kijkt naar je infographic moet het een overzichtelijke weergave van informatie zijn. Maak het daarom, visueel gezien, niet te druk. Zorg ervoor dat je een aantal complementaire kleuren gebruikt, in plaats van 5 kleuren die met elkaar kunnen vloeken. Daarnaast is het aan te raden om de lettergrootte van de aanwezige tekst groot genoeg te houden. De informatie moet snel te lezen zijn en de lettergrootte helpt hierbij. Qua inhoud is het belangrijk dat alle informatie goed te begrijpen is. Je kan dit testen bij de mensen om je heen. Als iedereen het snapt, zonder achtergrondinformatie, is je missie geslaagd! 

 

Ga jij ook aan de slag met infographics? Je mag altijd contact met ons opnemen voor hulp en voor meer informatie. 

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)