ARTIKEL

Wat zijn chatbots?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Die op commando reageert. De eerste chatbot is ontwikkeld in 1964 en was de eerste bot die ook daadwerkelijk door de Turingtest heen kwam. Een chatbot kan voor een aantal dingen ingezet worden waaronder het bestellen van eten. Wil je weten wat de Turingtest inhoud? Of wil je meer weten over hoe de chatbots ingezet kunnen worden? Lees dan dit blog.

Hoe werkt een chatbot?

Een chatbot neemt deel aan een getypt gesprek. Het is vaak via een dialoog waarbij de bezoeker een vraag intypt en de bot er antwoord op geeft. De bot kan niet alleen vragen beantwoorden maar ook stellen, zoals bijvoorbeeld een quiz, of een mededeling doen om bijvoorbeeld andere op de hoogte te houden van bepaalde ontwikkelingen. Ook zijn er chatbots die menugestuurd zijn. Deze kunnen een bezoeker een keuze voorleggen of een spelletje doen zoals het spel ‘1 tegen 100’.

Chatbots hebben net als mensen vaak een roepnaam waardoor ze deel kunnen nemen aan het gesprek. De meeste bots zijn gemaakt om een dienst op te lossen en gedragen zich dan ook als een typisch computerprogramma die gemaakt is om te helpen via een commandoregel. Een veelgebruikt commando is ‘’help’’. De meeste bots volgen het hele gesprek en slaan daar dingen van op in hun ‘geheugen’. Zodra de bezoeker aangeeft hulp nodig te hebben kunnen ze iets terug vragen over het voorgaande gesprek waardoor het al snel menselijker lijkt.

De geschiedenis van de chatbots

De chatbots zijn zeker niet nieuw. De eerste bot werd namelijk al ontwikkeld in 1964. Dit werd gedaan in het Artificial Intelligence Laboratorium door de Amerikaanse computerwetenschapper Joseph Weizenbaum. Hij ontwikkelde een chatbot genaamd ELIZA om aan te tonen dat communicatie tussen mens en machine wel mogelijk was. ELIZA stimuleerde een gesprek tussen een psychotherapeut en zijn patiënt, waarbij ‘ze’ de gebruikers de illusie gaf hun te begrijpen.

Chatbot ELIZA is op dit moment nog steeds te gebruiken. Ondanks dat ELIZA niet erg intelligent is kenden veel mensen toch onbewust menselijke gevoelens toe aan deze bot. Dit staat ook bekend als het ELIZA-effect. Ook was ELIZA de eerste chatbot die de Turingtest, die in 1950 ontwikkeld is, heeft doorstaan. Deze test houd in dat de computer communiceert met een persoon. Als de proefpersoon niet herkend dat het een bot is dan is de test geslaagd.

De chatbots van nu

Chatbots kunnen ons helpen op het internet. In plaats van zelf te zoeken naar relevante informatie levert een chatbot ons de informatie aan. Het voordeel daarvan is dat wij minder tijd kwijt zijn aan het zoeken van de juiste informatie. Maar je kan een bot voor niet alleen gebruiken voor het zoeken van relevante informatie. Maar ook bij het bestellen van een boek zou een chatbot bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden. De bot slaat op welk boek je voor het laatst het besteld hebt en welke boeken je hebt gezocht. Op basis van deze informatie kunnen er bij het volgende bezoek meer relevante boeken aangeboden worden van bijvoorbeeld dezelfde schrijver of schrijfster of hetzelfde  genre. Ook kan een chatbot gebruikt worden bij het bestellen van eten. De bot onthoud wat je hebt besteld en biedt dat de volgende keer gelijk aan. Dit doen ze om het de klant makkelijker te maken als ze nog een keer hetzelfde willen bestellen.

Hoe intelligent is een chatbot?

Een chatbot werkt op patroonherkenning. Er zijn één of meerdere patronen die langs kunnen komen. Aan elk verschillend patroon is een andere handeling gekoppeld. Die handeling kan bestaan uit het geven van een antwoord. Als er bijvoorbeeld de vraag wordt gesteld ‘‘wat voor weer word het morgen in Utrecht?’’ dan moet de bot in zijn database met plaatsnamen een verbinding maken met de internetdienst die het weerbericht geeft om zo het juiste antwoord te geven. Erg slim zijn de bots niet. Op de vraag ‘’ben je weer in Utrecht?’’ zal namelijk hetzelfde antwoord komen. Omdat de bot het woord ‘weer’ linkt aan de plaatsnaam.

De toepassing van chatbots

Chatbots worden steeds meer ingezet door bedrijven om bezoekers te ondersteunen in hun gesprek. Doordat de chatbots geautomatiseerde systemen zijn, zijn het goedkope alternatieven voor het beantwoorden van vele vragen. Chatbots kunnen onder andere ingezet worden als klantenservice of ze krijgen een meer marketing gerichte rol. Als ze ingezet worden voor de tweede optie de marketing gerichte rol dan worden ze vaak ingezet op een Messenger platform zoals Windows live Messenger. Dit word gedaan omdat een bot makkelijker toegang heeft tot de juiste doelgroep.

Conclusie

Chatbots kunnen erg handig zijn voor bedrijven. Ze kunnen namelijk ingezet worden als klantenservice en worden daardoor een goedkopere werkkracht. Ook bij de bestelling van een boek of film kan een chatbot worden ingezet, waardoor de bezoeker bij het volgende bezoek meer relevante content te zien krijgt. Bij het bestellen van eten word de chatbot ook vaak gebruikt, ze bieden dan hetzelfde gerecht aan als dat je eerder besteld hebt. Een chatbot kan dus erg handig zijn. Maar let er op dat ze niet altijd erg intelligent zijn en ook bots fouten kunnen maken.

Meer artikelen

  •  

    Branding: Hoe jij het kan inzetten!

    Jij als ondernemer wilt natuurlijk dat jouw merk bekend is onder consumenten en dat mensen je product graag willen kopen. Maar naamsbekendheid moet natuurlijk wel positief zijn, om het te laten …
  •  

    Kom alles te weten over contentcreatie en neuromarketing!

    Content, het is overal. Op social media, op websites en op posters. Alles is content en al deze informatie zegt iets over jouw bedrijf. Content laat als het ware de identiteit van jouw bedrijf zien. …
  •  

    Videomarketing

    Je hebt het vast wel gemerkt; de online wereld ontploft van de hoeveelheid beelden. Er wordt verwacht dat in 2019 al het internetverkeer voor 85% uit video bestaat. Video marketing is dus dé trend …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)