7 tips om je nieuwe bedrijfswebsite succesvol te maken

Website building7 tips om je nieuwe bedrijfswebsite succesvol te maken

Je wilt met je bedrijfswebsite een frisse start maken met een nieuw design wat er mooier, moderner en beter uit ziet zodat de klanten een prettigere bezoekerservaring hebben. Maar niet alleen het design van de website draagt daaraan bij. Er zijn ook zaken ‘achter de schermen’ waar je rekening mee moet houden zodat je bezoekersaantallen en conversie omhoog gaan.

Vergelijk dit bijvoorbeeld met een echte winkel: je hebt je winkel verbouwd en heringericht. Stel jezelf de vragen: kunnen klanten nog steeds vinden wat ze zoeken? Zijn ze zich ervan bewust waar de kassa’s zijn? Is mijn winkel toegankelijk en makkelijk te bereiken voor alle soorten klanten?

Lees hieronder onze 7 tips om je nieuwe bedrijfswebsite succesvol te maken.

1. Verhuis alles mee, inclusief URL’s

Meestal als je een nieuwe website laat maken, veranderen ook de paginatitels of de URL’s. Dit is handig om door te geven aan bezoekers én aan zoekmachines. Het handigste voor de bezoekers is als de oude URL doorverwijst naar de nieuwe pagina die daar het dichtstbij komt qua informatieverstrekking. Aan Google moet worden doorgegeven dat de oude pagina niet meer bestaat en nu op de nieuwe URL te vinden is anders zal óf je vindbaarheid naar beneden gaan óf zullen mensen op een oude pagina terechtkomen met verouderde informatie.

2. Houd rekening met de ontwikkeling in het gedrag van bezoekers

Het is belangrijk om de website gebruiksvriendelijk te maken én te houden. Het gedrag van mensen online is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Zo bekijken steeds meer mensen websites vanaf hun mobiele telefoon of tablet, wat gevolgen heeft voor de technische inrichting van je bedrijfswebsite. Daarnaast typen mensen bijna alles in via Google, en niet meer per directe URL, dus zal je vindbaarheid goed moeten zijn in de zoekmachine. Er zijn allerlei manieren en technieken om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden.

3. Check hoe het met je conversie staat

Als je bedrijfswebsite een webshop is of bevat, is het belangrijk om te checken of er bij het ontwikkelen van de nieuwe website ook nagedacht is over conversiepaden. Is het nog steeds makkelijk te begrijpen voor een klant hoe hij/zij een aankoop moet doen? Zijn er zo min mogelijk clicks voor nodig? Bekijk de statistieken van je nieuwe website, vergelijk deze met oude statistieken en analyseer of er verbetering nodig is.

4. Optimaliseer je content voor de zoekmachine

Bijna iedereen gebruikt Google als zoekmachine op het internet. Google is een betrouwbare zoekbron waar een enorme techniek achter zit om altijd de meest optimale zoekresultaten weer te geven die aansluit bij je zoekopdracht. Om als website in aanmerking te komen voor hogere ‘ranking’ zul je je content moeten optimaliseren voor de zoekmachine. Daar zijn in de basis een aantal vaste regels en truukjes voor zoals het gebruiken van zoekwoorden, goed leesbare URL’s en een minimale lengte van een tekst. Zorg dat de zogeheette ‘SEO’ in orde is.

5. Hergebruik oude content

Als je van een oude naar een nieuwe website gaat voor je bedrijf, check dan eens of de oude content nog actueel of bruikbaar is. Het zou zomaar kunnen zijn dat er waardevolle pagina’s tussen zitten die je nog kunt gebruiken voor de nieuwe website. Wel is dan aan te raden om deze pagina’s te redigeren en te optimaliseren voor de zoekmachine (zie punt 4).

6. Ga nooit offline

Er gaat veel werk zitten in het maken van een nieuwe website. Naast het technische gedeelte en het design zal de website ook gevuld moeten worden met teksten, video’s, foto’s en zal de site goed getest moeten worden. Het lijkt een logische stap om de site dan een paar dagen offline te halen om de nieuwe website te lanceren. Dit is een absolute no-go! Je verliest namelijk bezoekers en omzet en je geeft een slecht signaal af aan de zoekmachines. Bovendien is het niet nodig. De nieuwe website kan in een ontwikkelomgeving gebouwd worden en echt pas live gaan als hij helemaal klaar is.

7. Maak een benchmark

Breng in kaart wat je hoopt te bereiken met de nieuwe website. Je wilt natuurlijk dat de nieuwe website beter presteert dan de oude. Om dit meetbaar, grijpbaar en stuurbaar te maken breng je je belangrijkste KPI’s in kaart (bezoekers, kanalen, omzet, etc.) en ga je deze vergelijken nadat de nieuwe website live is, zodat je kunt zien waar de eventuele verbeterpunten liggen.

Wij van Social Elephant zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van websites die er niet alleen goed uit zien, maar ook heel goed werken. Wij helpen je graag bij het proces van het ontwikkelen een nieuwe bedrijfswebsite en kunnen je helpen om onder andere aan de hand van bovenstaande tips deze nieuwe website tot een succes te maken.
Wilt u een vrijblijvende brainstormsessie over dit onderwerp? Vul dan het onderstaande formulier in.

Gratis brainstorm sessie

 

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen