7 tips om (meer) leads te genereren

Wat is leadgeneratie

Leadgeneratie is het in contact komen met potentiële klanten. Op zakelijk gebied is dit vaak een specifieke verkoopactiviteit. Ook zijn er veel bedrijven die je willen helpen om leads te genereren. Bedrijven die zich bezighouden met leadgeneratie hebben vaak geen eigen assortiment. Deze bedrijven verkopen de leads door aan bedrijven die opzoek zijn naar potentiële klanten.

De twee begrippen die het meest centraal staan in leadgeneratie zijn:

  • Lead: Een lead is een bedrijf of bezoeker die zich kenbaar aan je heeft gemaakt. Denk dan bijvoorbeeld aan een bedrijf die telefonisch een vraag heeft gesteld. Daarmee geeft een lead ook meteen aan naar welke oplossing hij opzoek is.
  • Klant: Een klant is een lead die gebruik is gaan maken van jouw producten en diensten.

Leads binnen halen en inzetten

Door alvast potentiële klanten binnen te halen is de kansLeads-werven groter dat zij in de toekomst producten of diensten afnemen. Leadgeneratie staat bij veel bedrijven daarom bovenaan op de actielijst. Met e-mailmarketing kunnen de leads regelmatig benaderd worden.

Als je leads eenmaal binnen zijn wil je die het liefst omzetten in trouwe converterende klanten. Je wil dus zoveel mogelijk op hun interesses inspelen. Dit doe je door bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails te sturen of persoonlijke aanbiedingen te geven.

Dankzij de inzet van internet kun je ook heel makkelijk je doelgroep selecteren en benaderen zowel nationaal als internationaal.

 Leadgeneratie kun je onder andere ook inzetten voor de volgende doelen:

  • Het opbouwen of uitbreiden van een (e-mail)adressenbestand.
  • De werving van nieuwe donateurs of leden.
  • De werving van nieuwe ‘fans’
  • Leads voor kwalitatieve afspraken genereren.

 

7 tips om (meer) leads te genereren

tips-voor-leads

  1. Weet wie je potentiële klanten zijn.

De belangrijkste stap is weten wie je potentiële klanten zijn. Hoe komen deze mensen op de website, waar werken de klanten en welke info op de website vinden zij het meest interessant?

Door een profiel te schetsen van de potentiële klanten die je website bezoeken is het makkelijker om leads te genereren. Hoe duidelijker het profiel geschetst word hoe beter je gegevens kan verzamelen. Je weet dan precies wat je de leads moet vragen.

Ook is het goed om een enquête te maken om de mening van klanten te vragen zodat je weet wat er verbeterd moet worden en wat al goed is. Op die manier kan je meer leads verzamelen.

  1. Leads genereren met gratis info.

Je kan heel makkelijk leads genereren door gratis informatie weg te geven. De truc is om niet alle informatie weg te geven.

Zo kan je bijvoorbeeld een aantal tips geven en kan de klant meer tips krijgendoor het e-mailadres achter te laten. Zo kan de klant via de mail de andere tips ook ontvangen.

  1. Leadgeneratie met gratis proefperiode.

Door een gratis proefperiode aan te bieden kunnen potentiële klanten het product eerst voor een bepaalde tijd gratis testen. Zo kunnen zij zien of het product ook echt bij hun past. Doordat je het gratis laat testen heb je meer kans dat de potentiële klant jouw product aanschaft en jij er dus een converterende klant bij hebt.

Twee goede voorbeelden zijn Netflix en Spotify. Bij beide bedrijven krijgen nieuwe leden een gratis proefperiode van 30 dagen. Doordat de klant de proefperiode gratis heeft gehad schaffen ze eerder het product aan.

  1. Bepaal hoe je leads gaat genereren.

Er zijn ook talloze manieren om meer leads te genereren zonder gratis info of proefperiodes aan te bieden. Wel is het erg belangrijk dat je vooraf bepaald hoe je de leadgeneratie uit wil voeren.

Een goede dienst of een goed product verkoopt zichzelf. De beste manier om dus leads te genereren is dus door een perfecte dienst of een perfect product te verkopen. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naambekendheid is.

Bekende bedrijven hebben dus vaak een stap voor omdat zij al langer op de markt zijn en zich vaak dus niet meer hoeven te bewijzen.

  1. Maak een landingspagina per soort bezoeker.

    landingspagina

Lead generatie werkt het best als er voor iedere bezoeker een andere behandeling is. Een bezoeker die namelijk via google komt is vaak anders dan een bezoeker die via social media komt. Als een bezoeker via google komt zoeken zij vaak gericht een antwoord op een vraag. Echter als een bezoeken via social media komt zijn ze vaak opzoek naar berichten om te lezen. Hierdoor is iedere bezoeker anders en dus ook elke lead. Social media gebruikers vullen bijvoorbeeld sneller gegevens in als ze direct via facebook of google+ in kunnen loggen.

Om een succesvol leadgeneratietraject te starten moet je uiteraard ook weten waar de doelgroep zich bevindt en hoe je de potentiële klant het best kan benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld display campagnes en speciaal ingerichte landingspagina’s inzetten om de juiste bezoekers op je website te krijgen.
Echter kan het opzetten van een goede landingspagina en het verwerken van belangrijke conversie-elementen ook veel tijd kosten. Gelukkig zijn er veel voorbeelden die kunnen helpen het iets makkelijker te maken.

  1. Sla alle leadgeneratie-data op.

Succesvolle online bedrijven maken altijd gebruik van de data die zij tot hun beschikking hebben. Hoe meer info je uit een website haalt hoe sterker de volgende campagnes kunnen zijn.

Sla de volgende belangrijke data op zoals:

  • Welke pagina’s leveren de meeste leads op?
  • Op welke pagina’s wordt het best verkocht?
  • Welke online marketing zorgt voor meer leads?
  • Wat voor informatie delen bezoekers liever niet?
  • Wat doen bezoekers als zij op de website komen?
  • Hoelang duurt het voordat iemand een lead word?

Als je de data goed opslaat kan je deze nog jaren gebruiken en steeds verder optimaliseren.

  1. Weet wanneer mensen de site verlaten.

    homepage

Op steeds meer sites worden exit pop-ups gebruikt. Door deze pop-ups kan je meer leads verzamelen. Je kan bijvoorbeeld een e-mailadres vragen voor speciale aanbiedingen of meer informatie. Ook weet je door de pop-up hoelang een bezoeker gemiddeld op de pagina blijft.

Conclusie

Je kan dus op verschillende manieren leads genereren. Aldus via gratis informatie als de bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat, een gratis proefperiode of een exit pop-up. Er is geen goede of slechte manier om leads te krijgen zolang je maar goed weet hoe je ze wilt genereren.

Ook is de landingspagina en het opslaan van de data erg belangrijk. Door de landingspagina komen de juiste bezoekers op de juiste pagina terecht en als je de data goed op slaat kan je daar nog jaren gebruik van maken en het verder optimaliseren.

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen