ARTIKEL

De perfecte LinkedIn samenvatting in 3 stappen

De meest belangrijke versie van je biografie in de digitale wereld is je LinkedIn profiel, met in het bijzonder de zogeheten ‘samenvatting’. Grijp de kans om een goede eerste digitale indruk te maken.

Een effectieve LinkedIn samenvatting spoort mensen aan om meer over je te weten te komen en contact met je op te nemen. Het is belangrijk dat het beeld wat je online schetst, overeenkomt met hoe je in het echt bent. Wil je weten hoe je een goede samenvatting kunt schrijven waarmee je opvalt én die goed weergeeft hoe jij bent? Volg dan deze 3 stappen.

Stap 1: bepaal wat je ermee wil bereiken

Voordat je een tekst schrijft is het belangrijk dat je bedenkt wat de tekst moet overbrengen, oftewel; wat je wil dat de lezers doen.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Wie wil je bereiken met je samenvatting?
  • Wie is je ideale publiek?
  • Wat wil je dat ze ermee doen of ervan leren?
  • Hoe wil je dat ze zich voelen?

Nu je weet wat je intenties en doelen zijn, ga je je content verzamelen.

Stap 2: verzamel je content

Schrijf zoveel mogelijk dingen op over onderstaande thema’s. Het is altijd makkelijker om te kiezen en te schrappen, dan achteraf aan te vullen.

Je meest waardevolle mijlpalen

Schrijf in 1 zin per onderwerp hoe jij waarde aan iets hebt toegevoegd.

Bijvoorbeeld: “Ik heb binnen een jaar een financiële groei van 264% behaald met mijn bedrijf.”

Je waarden en passies

Vertel over dingen die je belangrijk vindt en dingen waar je energie van krijgt.

Bijvoorbeeld: “Ik sta 3 keer per week om 6 uur op om voor het werk te joggen zodat mijn conditie en concentratie optimaal zijn.”

Je onderscheidende talenten

Beschrijf de dingen die jij beter kunt dan anderen.

Bijvoorbeeld: “Ik kan saaie informatie omzetten naar een inspirerende presentatie.”

Feiten, cijfers en statistieken

Maak een lijst van interessante meetbare punten.

“Ik heb vijf marathons in vijf verschillende landen gerend.”

Persoonlijke onderscheidende kenmerken

Schrijf dingen op die jou JOU maken en die je onderscheiden van anderen.

Bijvoorbeeld: “Ik vind het belangrijk om complimenten te geven dus zorg ik ervoor dat ik elke dag iets positiefs tegen iemand zeg.”

Externe beoordelingen

Voeg externe beoordelingen zoals awards toe.

Bijvoorbeeld: “Winnaar Ondernemersaward voor Innovatie 2015.”

Stap 3: voeg het samen tot een verhaal

Bepaal eerst of je vanuit de ik- of derde persoon wilt schrijven.

Begin met een krachtige eerste zin. Je wilt de interesse van de lezers meteen grijpen dus maak een gedurfde uitspraak, stel een vraag of schrijf simpelweg een aantal kernwoorden op, bijvoorbeeld: Gedreven. Creatief. Sociaal.

Daarna schrijf je een samenhangend verhaal met de elementen die je in stap 2 hebt verzameld. Een verhaal heeft een begin, midden en een eind. Begin bijvoorbeeld met je eerste ervaringen en ondersteun je uitspraken met cijfers, mijlpalen of karaktereigenschappen. “Ik realiseerde me dat ik deze weg in moest slaan toen we, onder andere dankzij mijn creatieve toevoegingen, 200% groei hadden behaald.

Sluit af met een zogeheette ‘call to action’: vertel je lezers wat je wil dat ze doen (bv. “Boek een gratis brainstorm sessie met ons team”) of hoe ze met je in contact kunnen komen of waar ze meer informatie kunnen vinden.

Je samenvatting mag maximaal 2.000 tekens zijn. Het oog wil ook wat, dus voeg ook foto’s, video’s en documenten aan je samenvatting toe die je verhaal ondersteunen en verdiepen.

Vraag direct een offerte aan voor jouw perfecte Linkedin samenvatting

Selecteer een geldig formulier

Meer artikelen

  •  

    Fotografie camera instellingen

    Hoe fotografeer je een bewegend onderwerp? Wil jij toffe foto’s maken om te experimenteren, te gebruiken als herinnering of om ze op social media te zetten zodat ze gezien worden? Snap je nog …
  •  

    Meten is Weten!

    Wil jij weten hoe vaak jouw website bezocht wordt? Neem eens een kijkje bij Google Analytics.
  •  

    Videomarketing

    Je hebt het vast wel gemerkt; de online wereld ontploft van de hoeveelheid beelden. Er wordt verwacht dat in 2019 al het internetverkeer voor 85% uit video bestaat. Video marketing is dus dé trend …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)