Hoe zet je online marketing succesvol in?

Wanneer de vakantiedagen zijn aangebroken en je doelgroep zich heeft verspreid over de hele wereld lijkt gericht adverteren moeilijk. Waar ze voorheen te bereiken waren middels kranten, reclameborden in de buurt of via online targets als interesses zie je in de vakantie het bereik je advertenties krimpen. Zonde, want middels geotargeting kan je je klant exact te bereiken.

Wat is geotargeting?

Bij geotargeting (ook wel locatietargeting) bereik je je doelgroep door de target in te stellen op een land, regio, stad of dorp waar je doelgroep zich bevindt. Middels deze targeting ben je ook in staat de content die je advertentie toont aan te passen aan de locatie. Per stad kun je dan de inhoud van je advertentie laten verschillen, wat positieve gevolgen kan hebben voor het beïnvloeden van de doelgroep.

De advertenties die je instelt op locatie komen via de GPS in mobiele apparaten bij de gewenste targets terecht. Omdat de smartphone beschikt over locatie-data op basis van de aanwezige GPS werkt, ben je dus instaat om advertenties te tonen. Dit kan bijvoorbeeld in gratis apps als een nieuws app of buienrardar. Zijn je potentiële klanten weer terug van vakantie? Dan is het middels retargeting mogelijk om de doelgroep nog langer met je advertentie te bereiken.

Hoe zet je geotargeting in?

Om aan de slag te gaan met geotargeting is het allereerst belangrijk dat je goed weet hoe je doelgroep eruit ziet. Wie is je doelgroep? En wat zijn haar/ zijn interesses? Wanneer je dit in beeld hebt kun je aan de slag met het achterhalen van hun locatie. Er zijn verschillende trucs om de locatie te achterhalen:

  1. Door aan de bezoeker te vragen waar hij/ zij zich bevindt, kan er in het vervolg elke keer naar een, aan zijn locatie gerelateerde website doorgestuurd worden. Door middel van een cookie kunnen dit soort gegevens ingezet worden voor advertentiemogelijkheden. Het vergaren van dergelijke gegevens kan middels een informatieformulier.
  2. Middels (be)zoekgedrag. Mensen zoeken vaak op zoekwoorden in combinatie met hun woonplaats in Google. Hierdoor gaat Google ervan uit dat je ook daadwerkelijk woonachtig bent in de desbetreffende stad/dorp.
  3. Door het gebruik van GPS. Smartphones hebben tegenwoordig een ingebouwde GPS die de locatie van de gebruiker kan doorgeven. Om deze informatie te mogen tracken is uiteraard eerst toestemming van de gebruiker nodig.

Conclusie

Bij geotargeting kun je je doelgroep bereiken door de exacte locatie in de target in te voeren. Hiervoor moet je niet alleen weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is, maar ook waar deze zich bevindt. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de GPS in de mobiele apparaten van je doelgroep kun je deze gericht bereiken. Ook maakt geotargeting het mogelijk om de content van je reclame uitingen per land, regio of stad te laten verschillen, wat een gunstig effect kan hebben voor de werking van je advertentie.

Posted in Blog, Online Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Leer online groeien in drie stappen!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen