Framing in tekstontwikkeling

Framing in tekstontwikkeling

Om meer duidelijk omtrent het begrip framing te creëren is het belangrijk om te begrijpen dat framing een kwestie is van perceptie. In andere woorden, door middel van framing laat de ontwikkelaar je met een andere blik naar de realiteit kijken.

voorbeeld:
Een reep ”Eat Natural” heeft op het oog een biologische uitstraling, welke volgens de verpakking ook vol zit met noten en fruit. Maar wist jij dat zo’n reep voor ongeveer 30% uit suiker bestaat. Het staat wel degelijk op de reep beschreven, maar toch letten wij hier niet op.

Producenten maken hier listig gebruik van. Ze realiseren zich dat het niet gaat om wat je zegt, maar vooral hoe je de boodschap overbrengt.

Een tekstontwikkelaar kan dezelfde kennis toepassen in zijn of haar vakgebied. Zo is het verstandig om producteigenschappen vanuit een positieve invalshoek te beschrijven (bijv. de biefstuk is voor 75% mager in de plaats van 25% vet). Onderzoek (.Wu & Cheng, 2011) toont aan dat online consumenten op die manier eerder geneigd zijn tot het kopen van het desbetreffende product. Concurrerende producten kunnen echter beter vanuit een negatieve invalshoek beschreven worden.

Waar je op moet letten bij framing

Het framing effect werkt niet altijd. Zo speelt het kennisniveau van de doelgroep een belangrijke rol. Een voedingsdeskundige zal eerder naar feiten kijken, oftewel de ingrediënten, dan uitgaan van de verpakking. Wanneer mensen veel kennis hebben van het desbetreffende product zal framing niet het gewenste effect opleveren. Bij het ontwikkelen van een tekst dient de ontwikkelaar hier rekening mee te houden.

Referentie

Wu, C., & Cheng, F. (2011). The joint effect of framing and anchoring on internet buyers’ decision-making. Electronic commerce research and applications, 10, pp. 358-368.

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen