Google Panda & Google Penguin, wat doen ze? En hoe ga je er mee om?


Google Panda

 

Google maakt gebruik van algoritmes, een algoritme is een reeks instructies die wordt ingegeven om tot een resultaat te leiden. Maar van welke algoritmes wordt er gebruik gemaakt en wat houden deze in? Dat vertel ik in dit blog!

 

Wat is Google Panda?

Google Panda is een algoritme van Google die bepaalt welke websites boven-en onderaan in de zoekmachine staan. Google Panda zorgt er voor dat websites met een minder goede kwaliteit content, ook minder goed in de zoekmachines scoren.

Het doel van Google Panda is websites met een slechte kwaliteit te ontmoedigen, en websites met een hoge kwaliteit te belonen. Het is bijvoorbeeld heel verleidelijk om teksten over te nemen van andere websites omdat het vaak lastig is om een eigen juiste content te schrijven. Het overnemen van tekesten levert geen voordeel op voor de SEO, in tegendeel daarvan zelfs aangezien Google overgenomen content op voorhand al niet waardeert. Doe je dit wel dan is de kans groot dat Google Panda je afstraft, en dat je dus lager in de zoekmachine terecht komt.


Update

Toen Google op 24 februari 2011 Panda lanceerde, was dit alleen nog maar in de Verenigde Staten. Vanaf 11 april 2011 kon Google Panda al bij alle Engelstalige indices kijken, en de zoekmachine positie bepalen. Pas vanaf 12 augustus 2011 was Google Panda wereldwijd, en dus ook in Nederland. Inmiddels heeft Google Panda al 30 updates gehad, en nu introduceert Google, Google Panda 4.2 update. Dit houdt in dat de Panda voortaan altijd en overal aanwezig is. Hierdoor zijn de consequenties van slechte content meteen merkbaar.

Hoe kan je het best met Google Panda omgaan.

  • Zorg ervoor dat je content is geschreven voor de lezer, en niet voor Google (overmatig gebruik van zoekwoorden is dus fout)
  • Zorg ervoor dat er niet meerdere stukken content over hetzelfde onderwerp staan
  • Zorg ervoor dat de content niet te kort in
  • Zorg ervoor dat het artikel geschreven is door iemand met veel kennis
  • Een relevante tekst is belangrijk

Google Penguin

Wat is Google Penguin

Google Penguin is een algoritme van Google, het beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites. Het Penguin algoritme richt zich vooral op sites met links die bedoeld zijn om de pagerank of de positie van een site in de Google zoekresultaten onnatuurlijk te manipuleren.

Als je dus dubieus veel links hebt, die rondom bepaalde keywords sterk geoptimaliseerd zijn. Dan wordt dit door Google Penguin afgestraft. Je vindbaarheid in de zoekresultaten van Google kan hierdoor sterk afnemen. Dit doet Google om misbruik op het internet tegen te gaan. Ook als je bijvoorbeeld een pagina volgestopt hebt met 1 bepaald keyword waar je op wilt scoren,  word je afgestraft door Penguin. Je mag ook geen misbruik maken van anchor links. Een anchor link is een woord die je doorverwijst naar een andere website. Het gebruiken van deze links is goed, maar zodra je er zoveel gebruikt dat de tekst eigenlijk onleesbaar is word je afgestraft. Dit is namelijk link-spammen. Verder kan Google zien over hoeveel domeinen jij bezit en hoe die zich tot elkaar verhouden, als Google vindt dat de logica grens overschreden wordt, word je hiervoor ook bestraft.

Gelukkig voor Nederland heeft Google waarschijnlijk niet de capaciteit om in alle landen even streng te controleren. Daarom is Nederland minder hard getroffen door Penguin acties.


Update

Toen Google in 2012 Penguin lanceerde, stond de zoekmachineoptimalisatie op zijn kop. Google Penguin heeft inmiddels al 6 updates gehad. Google kondigde Google Penguin 4.0 update aan voor eind 2015, maar deze update is verplaatst naar begin 2016. Deze update heeft niet heel veel meer te bieden dan de vooraf gaande Google Penguin, de Penguin is voortaan altijd aanwezig, net als de Panda. Hierdoor kunnen de consenquenties van onnatuurlijke links, ook meteen merkbaar zijn.

Hoe kan je het best met Google Penguin omgaan?

  • Zorg voor het juiste systeem voor je website. (wordpress)
  • Zorg voor unieke content
  • Gebruik Social Media
  • Stel de title tag, meta description en heading tags goed in
  • Zorg voor relatief weinig anchor links
  • Een link mag niet lijken op een samenwerking of een afspraak
  • Verwijder slechte backlinks

 

 

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen