ARTIKEL

Wifi analytics is de Google analytics voor de fysieke winkel

Google analytics biedt retailers de optie om het online winkelgedrag van consumenten in kaart te brengen. Met deze inzichten personaliseren retailers de websites naar de voorkeuren en karakteristieken van de klant. Dit is een voordeel waar fysieke winkels tot enige tijd geleden geen gebruik van konden maken.

Door het gebruik van wifi analytics zijn fysieke winkels nu in staat om steeds meer informatie te verschaffen over het winkelgedrag van klanten. Dit zorgt ervoor dat de fysieke winkel steeds beter op de voorkeuren van de klant kan inspelen.

Wat is wifi analytics?

Wifi analytics is een software systeem die de verschillende klantbezoeken overzichtelijk in kaart brengt. Zo laat het zien hoe de klanten zich in de winkel bewegen, maar ook hoe lang ze ergens staan. Dit is mogelijk doordat het signaal van de smartphone wordt ontvangen op een van de geplaatste routers. Het is dus niet nodig dat de bezoeker een applicatie download. Dit zorgt ervoor dat een groot aantal winkelbezoekers geanalyseerd kan worden.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Het is belangrijk om te weten dat er geen daadwerkelijke verbinding tussen de router en de smartphone hoeft te zijn om de klant te kunnen volgen. De smartphone zend namelijk om de vijftien seconden een signaal uit wat wordt opgevangen door de router. Wanneer er meerdere routers zijn kan er worden geschat waar de persoon in kwestie zich bevindt.

Het software systeem is ook zodanig afgesteld dat mogelijke afwijkingen of fouten in de observaties worden gecorrigeerd. Wanneer de gedragspatronen worden verwerkt tot bruikbare informatie kan er worden uitgegaan dat dit een redelijk betrouwbare weergave is van de realiteit.

Een nadeel van wifi analytics is dat klanten in eerste instantie anoniem zijn. Dit is niet het geval als de klant er bewust voor kiest om akkoord te gaan op de voorwaarde en het wifi netwerk accepteert. De klant kan dan geïdentificeerd worden. Daarnaast kan de wifi verbinding voor marketing doeleinde gebruikt worden. Zo kunnen er e-mails, sms of coupons naar de bezoekers in de winkel worden gestuurd. Op deze wijze kan je berichten specificeren naar het winkelgedrag, demografische elementen en bijvoorbeeld het weer.

Kom snel een paraplu bij ons in de winkel halen. Het blijft nog zeker anderhalf uur regenen. Daarnaast zijn de paraplu’s met 50% afgeprijsd.

Als laatste biedt de data een basis om KPI’s meetbaar te maken (e.g., hoeveel mensen lopen er voorbij). Dit geeft beter inzicht hoe de winkel functioneert op zichzelf, maar ook ten opzichte van andere winkels. Zo kan er een benchmark worden opgezet van winkels die hetzelfde merk dragen, maar op een andere locatie zitten.

Conclusie

Wifi analytics beidt winkels de optie om meer inzicht te krijgen over het gedrag van haar klanten. Hierdoor kunnen winkels hun aanbod meer specificeren naar de voorkeuren van de klant en vergelijkbare klantervaring aanbieden als online retailers.

Meer artikelen

  •  

    De ins en outs over het maken van een wireframe

    Onze designers maken altijd een wireframe. Deze staat aan de basis van het design van een website, of applicatie. Hierop worden de visuele en functionele doelen van de website - of applicatie - …
  •  

    De opmars van Artificial Intelligence

    Artificial Intelligence, voor velen zal de term inmiddels bekend zijn. Artificial Intelligence (AI) is een alsmaar groeiend fenomeen en belooft in de komende jaren een grote rol te gaan spelen in …
  •  

    Wat is het geheim achter succesvolle infographics?

    Infographics worden steeds vaker ingezet door bedrijven om op een makkelijke manier informatie te presenteren. Een infographic is eigenlijk een mix van tekst en illustraties en ze zijn bedoeld om …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)