Hoe zet je online marketing succesvol in?

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie: door websiteoptimalisatie je conversieratio verhogen

Heb je een (bedrijfs)website? Dan is websiteoptimalisatie van essentieel belang. Websiteoptimalisatie zorgt er namelijk voor dat het geld wat je in online marketing steekt, ook daadwerkelijk rendement oplevert.

Websiteoptimalisatie is het bekijken of je winkel overzichtelijk is, of mensen vinden wat ze zoeken en of ze de informatie krijgen die ze nodig hebben om over te gaan tot aankoop. Stel je dan voor dat je met de vernieuwde winkel nogmaals gaat adverteren: je conversieratio gaat ongetwijfeld omhoog! 


Social_Elephant_Icon_0025_OnderzoekHoe bepalen we hoe je website geoptimaliseerd kan worden?

We ondernemen een aantal stappen om een analyse te maken van het gedrag van de bezoekers van je website. Dit bestaat uit een aantal verschillende analyses die samen een beeld gaan vormen over hoe je website verbeterd kan worden. Je kunt hieronder zien welke analyses dat zijn. Je kunt deze volumineuze analyse gerust uit handen geven: wij doen de analyse en rapporteren met een handig overzicht van onze bevindingen.


Statistiekenanalyse

We verzamelen gegevens en leveren een statistiekenanalyse waarin staat hoe je je website kunt verbeteren. Heb je bijvoorbeeld veel bezoekers op je website maar niet heel veel aanmeldingen? Dan kan het zijn dat vele mensen op hetzelfde punt afhaken. Het kan in die gevallen zijn dat het formulier wat ingevuld moet worden niet duidelijk is, of te lang duurt. Door dit in kaart te brengen kunnen we bepalen of je website effectief is.


Bounce ratio

Onder bounce ratio verstaan we het percentage van de bezoekers die na het bezoeken van één pagina de website alweer verlaat. Dit kan komen doordat de content die de bezoeker op de pagina vindt niet overeenkomt met wat ze hadden verwacht of nodig hadden. Het kan uiteraard ook zo zijn dat de bezoeker niet verder surft op de website omdat hij precies vond wat hij nodig had. We kijken hierbij naar de context: waar komt de bezoeker vandaan? Om wat voor soort pagina gaat het?


Exit pagina’s

We kijken ook naar welke pagina’s de laatste pagina’s zijn die de bezoeker bekijkt. Als je bijvoorbeeld naar een site voor internetbankieren kijkt is het uitlogscherm een logische exitpagina. Je bent klaar met internetbankieren dus je verlaat de pagina. Blijkt het dat mensen op jouw site halverwege het kopen van een product afhaken? Dan is het zaak om de pagina eens onder de loep te nemen.


Tijd gespendeerd op je website

Hoewel we natuurlijk niet kunnen zien wat mensen tijdens het bekijken van een pagina nog meer doen, of hoe snel ze bijvoorbeeld kunnen lezen, kunnen we toch informatie halen uit hoeveel tijd bezoekers spenderen op een pagina. Als je bijvoorbeeld een campagnepagina met een filmpje van 3 minuten hebt en mensen spenderen maar 1 minuut op de pagina, dan weten we dat de gemiddelde bezoeker het filmpje dus niet (helemaal) kijkt.


Social_Elephant_Icon_0012_Conversie_OptimalisatiePagina’s per bezoek

Het aantal pagina’s die mensen bezoeken geeft ook aan in welke mate bezoekers engageren met je website. Het is de moeite waard om te kijken wat het gedrag is van de bezoeker. Gaan de bezoekers vaak na het bekijken van een bepaalde pagina over tot het kopen van een product? Wat gaat daaraan vooraf? Kunnen we dat optimaliseren?


Eyetracking & mousetracking

Er zijn technieken die kunnen bepalen welke content opvalt binnen een website. Zo kan het zijn dat mensen niet op een bepaalde actie klikken omdat de actie niet genoeg in het oog springt. Dit kan zijn omdat de knop niet groot of kleurrijk genoeg is, maar het kan ook zomaar zijn dat de bezoeker afgeleid wordt door iets anders. Speelt er bijvoorbeeld een filmpje automatisch af die iets groter is dan de ‘registreer hier’ knop, dan kan het zomaar zijn dat de bezoeker de knop over het hoofd ziet en wordt afgeleid door de bewegende beelden.


website-analyseA/B test

Nadat we de website hebben geoptimaliseerd op basis van de analyses die hierboven staan beschreven, moeten we natuurlijk onze bevindingen ook in de praktijk testen. Dat doen we door middel van een zogenaamde A/B test. Bij een A/B test krijgt 50% van de bezoekers op willekeurige basis de oude website te zien (versie A), en de aangepaste versie (versie B). Door het gedrag van de bezoekers van beide versies te analyseren kun je zien welke variant het meest effectief voor je doelstelling is.


Laadsnelheid

Met alle informatie die tegenwoordig via internet binnen 1 druk op de knop binnen handbereik is, is het van cruciaal belang dat je website snel laadt. Mensen zijn door het enorme aanbod namelijk ongeduldig geworden; laadt een website niet snel genoeg? Dan gaan we door naar de volgende. Sommige websites kampen met problemen met de laadsnelheid. Zeker als we naar mobiele websites kijken. Hoe trager je website, hoe hoger bijvoorbeeld je bounce ratio. Daarnaast vindt ook Google de snelheid van een website belangrijk en is het, naast bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie, een meespelende factor in hoe hoog je in Google te zien bent.


Wil jij ook Online Groeien?

Meer informatie OF Neem contact op

Leer online groeien in drie stappen!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen