Internet Marketing: 5 termen uitgelegd

Iedereen uit het bedrijfsleven kent het wel: Er wordt een term gebruikt die voor jouw internet marketeer de normaalste zaak van de wereld is, maar jij kijkt hem vragend aan en je hebt geen idee wat hij bedoelt. Dat ‘probleem’ kennen wij ook. Dit blog zal daarom een aantal termen van het vakjargon in de wereld van internet marketing uitlichten. Zo kun jij in de toekomst makkelijker meepraten met internet marketeers.

Search Engine Optimization

Wie een website heeft wil natuurlijk dat deze goed vindbaar is in Google. Eén van de mogelijkheden is Search Engine Optimization (SEO). Dit betekent zoekmachine optimalisatie. Een voorbeeld hiervan is het invoeren van unieke paginatitels op jouw website zodat Google weet dat de pagina verschilt van de andere pagina’s op jouw website. Verder kun je ervoor zorgen dat het woord waarop jij gevonden wilt worden (focus keyword) terug te vinden is op de desbetreffende pagina. Als er op het door jou ingevoerde focus keyword gezocht wordt, weergeeft Google jouw pagina eerder dan wanneer er niet op jouw focus keyword gezocht wordt.

Search Engine Advertising

Een andere manier om hoger in Google te komen is door Search Engine Advertising (SEA). Bij SEA, ook wel zoekmachine adverteren genoemd, maak je jouw website zeker van de bovenste plaats in de Google ranking. Dit doe je door de woorden waarop jij gevonden wil worden (focus keywords) te kopen. Wordt er vervolgens gezocht op het woord waarvoor jij hebt betaald? Dan verschijnt jouw advertentie bovenaan. Als de bezoeker ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikt betaal je daarvoor. Let op: dit betekent dus dat je betaald per keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt.

Conversie

Conversie is een woord dat veel gebruikt wordt door mensen met bijvoorbeeld een webshop. Het percentage websitebezoekers dat in dit geval ook daadwerkelijk iets uitvoert noem je conversie. Als je niet tevreden bent over jouw huidige conversie kun je overwegen om conversie optimalisatie uit te (laten) voeren. Eerst meet je hoe de huidige conversie is, hierbij is het wel van belang dat deze meting representatief is. Als je dat hebt gedaan pas je één element van de website aan en meet je de conversie weer. Gaan er nu meer mensen over tot conversie? Zo ja, dan weet je dat je die aanpassing moet laten staan.

Augmented reality

Augmented reality is het toevoegen van virtuele objecten aan de echte wereld. Een goed voorbeeld hiervan is Pokémon Go. Een van de opties die je kunt gebruiken is het laten produceren van een reclameposter met daarop een duidelijk zichtbare QR-code. Op deze manier lok je klanten naar jouw poster toe, maken ze kennis met jouw bedrijf en heb je direct interactie met een potentiële afnemer. Met die QR-code kun je ervoor zorgen dat er door jou gekozen informatie verschijnt op het beeldscherm van de persoon die het scant.

Ephemeral marketing

Iedereen gebruikt tegenwoordig social media: Snapchat, Instagram en Facebook. Toen snapchat werd opgericht ontstond tegelijk het begrip ephemeral marketing. Ephemeral marketing is waar snapchat bekend om staat, namelijk content die direct verdwijnt zodra jij het hebt bekeken of het verdwijnt na 24 uur. Facebook en Instagram raakten geïnspireerd door Snapchat en hun nieuwe manier van content. Dus hebben ook zij de zogeheten ‘story’ toegevoegd waar de content ook maar voor een beperkte tijd beschikbaar is. Wat maakt nou dat ephemeral marketing werkt? Veel mensen hebben last van FOMO (Fear of Missing Out) en dat is natuurlijk een uitgelezen kans om mensen naar jouw product of dienst te trekken, want mensen die daar last van hebben klikken vanzelf op jouw verhaal en kiezen ze er in feite zelf voor om de reclame boodschap te ontvangen. Daarom is dit een zeer interessante vorm van internet marketing waar nog volop kansen voor bedrijven liggen.

Conclusie

De wereld van internet marketing zit vol met termen die niet door iedereen begrepen worden. Dit is voor de omgang tussen internet marketeer en klant verre van optimaal. Het is daarom handig als jij je verdiept in (een deel van) de internet marketing termen, want als klant weet je meestal niet waarover het gaat en zeg je maar ja want ‘het zal wel goed zijn’. Als klant van een internet marketeer is het natuurlijk veel handiger dat je weet wat er allemaal met jouw website gaat gebeuren en kan je makkelijker gerichte vragen stellen.
Ben jij klaar voor het volgende gesprek met jouw internet marketeer?

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Met het invullen van de velden ga je akkoord met de privacyverklaring. Wil je weten hoe wij met jouw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

Bezig met versturen