ARTIKEL

Hoe blijf je zichtbaar in het algoritme?

Je komt er bijna niet meer vanaf, het algoritme. Het wordt gebruikt op apps zoals Facebook, Twitter en Instagram maar ook Google maakt gebruik van het algoritme. Het algoritme zorgt ervoor dat de posts niet meer in chronologische volgorde maar op meest relevant worden laten zien. Maar hoe werkt dit precies en hoe blijf je als bedrijf goed zichtbaar?

Wat is het algoritme en hoe blijf je zichtbaar?

Het algoritme zorgt ervoor dat je de (voor jou) meest relevante content te zien krijgt in plaats van dat het op chronologische volgorde wordt afgebeeld. Hierdoor kan het voor je bedrijf steeds lastiger zijn om gezien te blijven. Er zijn een aantal manieren hoe je goed zichtbaar kan blijven (op Instagram) namelijk:

  • Zorg voor een goede (foto) feed.
    Het gebruiken van een goede feed is op Instagram erg belangrijk. Je focust je dan op één specifiek onderwerp en dat zorgt voor meer rust. Een account met een goede (foto) feed groeit vaak sneller dan een account waar allemaal verschillende onderwerpen staan. Heb je toch veel verschillende producten, diensten of werkvelden, probeer dan om het aantal onderwerpen terug te brengen. Zo kan je ervoor kiezen om sub accounts aan te maken net zoals BBC heeft gedaan. BBC heeft onder andere de kanalen BBC food, BBC travel en BBC sport. Is het nou niet mogelijk om je aan een vast onderwerp te houden en heb je te weinig content om een sub account voor te maken? Zorg er dan voor dat je voor elke foto op je account een vast kleurenpalet of een vast filter gebruikt.
  • Word actiever en socialer.
    Zorg ervoor dat je veel contact hebt met je volgers, maar ook met de mensen die je niet volgen. Bedank ze bijvoorbeeld voor de reactie of like een foto terug. Begin gesprekken of sluit je aan bij gesprekken. Zoek nieuwe mensen via een hashtag en gebruik de hashtag dan vervolgens zelf ook. Hoe actiever je bent, hoe meer je ervoor terug zal krijgen. Je Instagramaccount zal groeien met aandacht en liefde

Gebruik relevante hashtags

Als je een hashtag gebruikt die te maken heeft met de foto dan kan je er potentiële klanten mee aantrekken. Zij zoeken dan naar de hashtag en kunnen zo jouw foto tegenkomen. Als bedrijf is het dus erg belangrijk om een hashtag te gebruiken. Let er wel op dat je relevante hashtags gebruikt, dan is de kans groter dat mensen je volgen.

  • Vaker posten en/of de timing veranderen.
    Om beter zichtbaar te worden kan het helpen om vaker te posten. Je volgers zijn vaak ook meerdere keren per dag online op Instagram dus waarom niet meerdere keren posten. Als het je toch teveel wordt kan je er altijd weer voor kiezen om minder vaak te posten. Meer posten heeft wel voordelen. Hoe meer je volgers van je zien hoe beter ze je onthouden. Als de content die je plaatst dan ook nog interessant voor ze is dan zullen ze je ook meer likes geven. Let bij vaker posten wel op dat de kwaliteit van de foto’s goed blijft. Op social media is niet alleen de kwaliteit belangrijk, ook de timing is ook cruciaal voor het posten op Instagram. Voor de timing moet je weten op welke tijd de meeste volgers online zijn. Om te testen wat voor jou de beste tijd is om te posten kan je een paar verschillende tijden uit proberen en kijk je op welke tijd de post het best bekeken is en de meeste mensen bereikt heeft.
  • Lok de interactie uit.
    Op welke manier krijg je nou veel reacties? Door een vraag te stellen onder je foto natuurlijk. Door een makkelijke vraag te stellen onder de foto die je post reageren  je volgers sneller en krijg je meer interactie met elkaar. Er zullen wellicht ook discussies ontstaan doordat de mensen hun mening geven en niet iedereen het daar mee eens is. Ook kan je spelletjes verzinnen waardoor mensen gaan reageren. Probeer wel de vraag te baseren op de foto die je plaatst en zorg dat de kwaliteit van de foto goed is. Als de afbeelding er aantrekkelijk uitziet wordt er sneller op geklikt en heb je meer kans op interactie.

Bovenstaande manieren zijn een aantal gratis manieren om zichtbaar te blijven. Een andere manier (die wel geld kost) is het adverteren op de app zelf. Het adverteren zorgt ervoor dat er een uitgelichte foto of meerdere foto’s van jouw account als advertentie word geplaatst. De advertentie wordt geplaatst bij volgers die lang niet op jouw account hebben gekeken maar ook bij mensen die nog nooit op jouw account hebben gekeken maar misschien wel geïnteresseerd kunnen zijn. Het adverteren kan dus zorgen voor meer volgers maar ook meer (potentiële) klanten.

Conclusie

Als je als bedrijf gebruik maakt van social media en dan vooral Instagram dan is het belangrijk om actief te blijven. Dit voorkomt dat je helemaal weg valt in het algoritme. Je kan gezien blijven door een goede en mooie (foto) feed te maken op je account, te adverteren of door veel interactie te hebben met je volgers. Maar ook interactie met de mensen die je (nog) niet volgen is belangrijk. Zorg ervoor dat mensen onder jouw foto reageren door bijvoorbeeld een (makkelijke) vraag te stellen. Doordat er interactie is onder de foto (waar jij ook op moet reageren) word je vaker gezien op hun tijdlijn en blijf je zichtbaar in het algoritme.

Meer artikelen

  •  

    Lipperhey

    Lipperhey is een SEO tool die laat zien of je website goed scoort in de rankings van Google.
  •  

    Je website personaliseren? Volg deze tips

    Er zijn verschillende manieren om personalisatie toe te passen op je website. Volg deze drietal tips.
  •  

    Chatbots voor Bedrijven

    chatbots voor bedrijven People are fascinated by robots because they’re machines that can mimic life.– Colin Angle In de zeroes hadden we al Chatman, supersnel met MSN! Chatbots kunnen je …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)