Merken creëren steeds vaker virtuele influencers, raken menselijke influencers overbodig?

Overigens zijn er nog wel een aantal dingen waar deze merken op moeten letten…

 Shudu Gram is een digitaal model welke Fenty Beauty lipstick promoot. Ook Miquela Sousa is een computer gegenereerde influencer. Zij steunt de Black Lives Matter-beweging en ze promoot Prada. Instagram: @shudu.gram, @lilmiquela

Shudu Gram en Miquela Sousa zijn de digitale influencers waar we het in dit artikel over hebben. Shudu staat bekend als ‘s werelds eerste digitale supermodel. Miquela is een virtuele influencer. Ze lijken nét echt. Maar dat zijn ze niet. Shudu is door een fotograaf ontworpen en uitgevonden. Van Miquela weet helaas niemand wie haar “bedenkers” zijn.

Bijzonder: in een paar maanden hebben beide bij elkaar meer dan een miljoen volgers op Instagram gegenereerd. Shudu wordt tentoongesteld als kunstwerk terwijl Miquela de positionering van een normale vrouw krijgt. Wist je dat Miquela zelfs meedoet aan media interviews?

Deze twee virtuele influencers lijken in dat opzicht erg veel op de ‘echte’ influencers. Grote merken willen graag met ze samenwerken om de voordelen van het bereik van influencers te ervaren. Shudu werkte bijvoorbeeld al samen met Fenty Beauty lipstick. Dit merk ken je misschien wel als het beautymerk van Rihanna, niet de kleinste! Deze betreffende Insta post ging zelfs viral. Ook Miquela zit niet stil. Zij werkt samen met luxe merken als Chanel en Prada.

Virtuele influencers: blijvend fenomeen of hype?

Als virtuele influencers zo interessant zijn, dat zij mijn producten viral kunnen laten gaan, heb ik dan nog een menselijke influencer nodig? Is wat velen zich nu ongetwijfeld afvragen. Goede vraag! Wij vragen ons dan als allereerst af: is dit een hype? Of een blijvend fenomeen. Vooralsnog weten wij net zoveel als de bedenkers van de twee digitale influencers: de tijd zal het ons leren!

Virtuele influencers inzetten voor je marketingstrategie

Het is namelijk niet alleen de uitstraling van een influencer, maar ook het menselijke aspect. De onbereikbare bezittingen en levensstijl, maar ook de tekortkomingen, die het publiek interesseert.

Beroemdheid heeft een cyclus. Consumenten staan bekend om beroemdheden de hemel in te prijzen, om ze vervolgens helemaal af te maken. Het hypocriete hieraan is dat een comeback van een beroemdheid soms ook enorm aanslaat. Het is de imperfectie van een influencer, die de verbinding met het publiek creëert.

Als we de lange termijn kwesties buiten beschouwing laten, zijn er een aantal zakelijke en juridische vraagstukken waar je rekening mee moet houden als je van plan bent om virtuele influencers in te zetten. Dit zie je goed terug bij de twee dames hierboven.

Een pluspunt aan virtuele influencers: geen onvoorspelbaar gedrag. Het is inmiddels bekend dat influencers en promotors onvoorspelbaar kunnen zijn. Soms zelfs nadelig voor de PR, maar ook voor het imago van deze merken. Merken vragen zich het volgende af: wat als je de risico’s van een onvoorspelbare influencer kan vermijden, maar tegelijkertijd toch de voordelen kan ervaren van het bereiken van een grote doelgroep? Het inruilen van grote influencers voor digitale persoonlijkheden lijkt op een grote stap richting digitale influencers. Eén probleem… bedrijven dienen nog steeds rekening te houden met zakelijke en juridische uitdagingen.

Intellectueel eigendomsrecht

Virtuele influencers zijn niets minder dan een idee in de vorm van een product. Degene die het product heeft gecreëerd wilt zijn eigendomsrecht beschermen, niet meer dan logisch, toch? Overigens niet alleen van het product zelf, maar ook van alles wat er uit dit product voortvloeit.

Het is dus belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt:

  • Wie is eigenaar van de virtuele influencer? Is dat het merk dat gebruikt maakt van de influencer of is dat de uitvinder?
  • Welke invloed heeft het op het intellectueel eigendomsrecht als het product intern is gemaakt?

Houd rekening met deze vragen, zowel als je samenwerkt met een uitvinder van een influencer of als je iemand inhuurt. Dek jezelf goed in door dit soort zaken af te stemmen in een eventueel contract.

Gedragsclausules en identiteitskwesties

Er zijn nog twee factoren om mee rekening te houden. Allereerst het opnemen van gedragsclausules in contracten. Dat komt toch alleen voor bij menselijke influencers? Het is belangrijk dat deze clausules ook ingezet worden om de virtuele identiteit te dekken, overigens ook die van de uitvinder. Zelfs als de identiteiten nog niet publiekelijk bekend zijn gemaakt, bij het ingaan van het contract is dit zeker iets waar je rekening mee moet houden. De betreffende clausules bieden bescherming op het gebied van PR-kwesties. Denk hierbij aan reputatieschade, eigenaarschap en authenticiteit van het product.

Meer weten over online marketing?

Lees onze blogs voor meer achtergronden!

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen
1
×
Hallo kunnen wij jou helpen?
Stuur ons dan een bericht via Whatsapp.