Bij Affiliate marketing werk je met een commissie (een bepaald bedrag) die wordt betaald aan mensen die ervoor zorgen dat jij klanten of bezoekers krijgt. Die mensen noem je ook wel een affiliate. De affiliate deelt dus met zijn publiek informatie over producten of diensten van jou, hierdoor gaat zijn publiek aankopen doen of een website bezoeken. Hiermee verdiend de affiliate een commissie. Als het contact met de adverteerder en affiliate goed is zal er ook een succesvolle uitkomst komen en kan het een geslaagde vorm van marketing zijn. Meestal vindt deze vorm van marketing plaats via blogs, websites, nieuwsbrieven of zelfs social media tegenwoordig.
Omdat een deel van de marketing op social media wordt uitgevoerd lijkt het op influencer- of content marketing. Als we kijken naar de belangrijkste eigenschap van affiliate marketing is dat de variabele vergoeding. Meestal kijkt de adverteerder hoeveel aankopen of bezoekers bij hem zijn terecht gekomen via de affiliate. Bij affiliate marketing wordt er meestal een commissie betaald per aankoop of bezoeker. Zoals je merkt zijn de kosten die een adverteerder betaald aan de affiliate meestal prestatiegerelateerd en hangt het ook af van verschillende factoren.
Uiteindelijk is dus het belangrijkste dat de mensen na de aanbeveling van de affiliate zo snel mogelijk tot aankoop gaan, zodat ze de aankoop doen bij de adverteerder. Affiliate marketing is dus ideaal voor mensen met blogs, websites en een eigen webwinkel. De adverteerder bepaald wel altijd welk product de affiliate promoot en hoeveel commissie de affiliate ontvangt.