Wat is CPC?

De afkorting CPC staat voor Cost Per Click. Een adverteerder betaald iedere keer als er op een van zijn advertenties wordt geklikt. Bij SEA (search engine advertisement) zijn er verschillende manieren om de prijs te bepalen voor een klik op je advertentie. Het is mogelijk om handmatig of automatisch te bieden op bepaalde zoekwoorden. 

 

CPC

Zoals het woord al zegt, bij CPC betaal je wanneer er op je advertentie wordt geklikt. Wordt jouw advertentie duizende keer vergegeven op verschillende sites maar wordt er nooit op geklikt? Dan betaal je daar ook helemaal niks voor. Een voorbeeld wat eigenlijk nooit voorkomt. Wanneer jouw advertentie duizenden keren wordt getoond maar nooit wordt aangeklikt, is het een goed idee om er eens kritisch naar jouw campagne te kijken.

 

Vervolg

Het betekent niet dat als er op je advertentie wordt geklikt dat er ook meteen een aankoop of een gewenste actie wordt gedaan, wordt er op je advertentie geklikt dat wordt de bezoeker alleen naar de vervolgpagina gebracht. Naast dat er vaak naar een productpagina wordt geleid kan je ook de advertentie leiden naar een pagina waar informatie in staat waardoor ze vervolgens contact met je kunnen opnemen. 

 

Hoe worden de kosten betaald?

Er zijn twee verschillende manieren waarop de prijs wordt bepaald. Je kan zelf een bedrag bepalen dat je wilt betalen per klik, dit wordt handmatig bieden genoemd. Je kan ook kiezen voor automatisch bieden, hier kiest google een bedrag dat wordt bepaald aan de hand van het algoritme en het budget van de adverteerder. hoewel je met handmatig bieden de kosten volledig zelf in de hand houden, kan automatisch bieden je een hele hoop tijd besparen. Voor mensen met weinig ervaring met het online adverteren is automatisch bieden een goede optie. Stel dan wel een daglimiet in anders kan het budget dat je hebt gereserveerd voor de advertentie sneller opgaan dan gewenst.

 

Zoekmachine

CPC wordt vandaag de dag vooral gebruikt van SEA (search engine advertisement). Het is dus onderdeel van een online marketingstrategie. Google en Bing zijn de meest gebruikte moderne zoekmachines en maken gebruik van adverteren op zoekwoorden. Bij google adwords word er ‘pay per click’ aanbiedingen aangeboden. De prijs van zo’n aanbieding wordt berekent aan de hand van hoe concreet een zoekwoord is. 

Ook via Bing ads ook wel Microsoft Ads genoemd wordt dit model gehanteerd. Het is de grootste concurrent voor Google.  De advertenties van Microsoft verschijnen niet alleen op bing maar ook op Yahoo, MSN en andere platformen van Microsoft. De prijzen van de aanbiedingen zijn aanzienlijk lager dan die van Google en er is veel minder competitie van de concurrenten omdat de waarde van het adverteren via Microsoft.

 

Meetbaar

Als je kijkt naar de voordelen van banners is meetbaarheid een van de grootste hiervan. Je kan het aantal impressies monitoren, waardoor je de kwaliteit van jouw banner kan inzien. Focus jij je op het aantal kliks? Zorg er dan voor dat je het aantal kliks berekent via de click-through-rate (CRT) hier kan je zien hoeveel mensen de advertentie zin en het interessant genoeg vinden om erop te klikken. Aan de hand van de gegeven kan je je campagnes aanpassen als ze niet het gewenste resultaat behalen

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden