Wat is digitale marketing?

Digitale marketing is een term die wordt gebruikt voor meer dan alleen online marketing. Het gaat hier namelijk niet alleen om online kanalen zoals internet maar alles wat digitaal is. Denk hier aan televisie, SMS en radio etc. Er zijn vandaag de dag weinig marketingkanalen die niet onder digitale marketing vallen. Een papieren krant, een poster of een abri zijn voorbeelden van niet- digitale marketing, dit wordt ook wel traditionele marketing genoemd. 

 

Digitale betekenis

Digital marketing is dus marketing via digitale technologieën. Maar wat is marketing en wat zijn digitale technologieën? De term ‘marketing’ wordt op het internet vaak uitgelegd: het promoten van producten en diensten. Deze omschrijving is echter wat mager, want er komt veel meer bij kijken. Het gaat namelijk om het begrijpen en het afstemmen van de doelgroep die je wilt bereiken. Het gaat dus ook op het bouwen aan je relatie en het verzamelen van inzichten(hoe kijkt de klant hiernaar).

Misschien is digitale technologieën nog een te breed begrip voor je. Dus gaan we hier verder op in. Digitale technologieën kun je denken aan alle technologieën die via het internet werken, via een scherm wordt vertoond en apparaten die op stroom werken. Naar de eerder genoemde voorbeelden (TV, SMS, radio) geven we je er nog een aantal om een beter beeld te laten zien wat digitale technologieën en platformen zijn: Facebook, Google, Digitale kranten (nieuwswebsites), Narrowcasting (Schermen in winkels), apps, CRM, Chatbots, GPS, Bluetooth, VR en AR.

 

De wereld van digitale marketing

Digitale marketing is zeer uitgebreid. Maar wanneer is het ontstaan? Digitale marketing is niet iets nieuws, met de opkomst van het internet in de jaren negentig is het een begrip geworden waar mensen dagelijks mee worden geconfronteerd. Hierdoor zijn er door de jaren heen steeds nieuwe platformen, technologieën en tools ontstaan. Bedrijven merken ook dat dit een goede en slimme manier is om hun doelgroep aan te spreken en zorgen er ook voor dat ze online aanwezig zijn. 

De digitale wereld is een wereld die continu aan het ontwikkelen is. Een aantal van deze zijn: De snelheid van het internet stijgt, het mobieler worden van media, het visueler worden van content (afbeeldingen en video’s). 

Klanten volgen niet alle nieuwe ontwikkelingen. Ze gaan ervan uit dat de bedrijven de optimale ervaring bieden en constant doorontwikkelen met de trend. Binnen digitale marketing wordt hierom vaak gebruik gemaakt van buyer en customer journey mapping. De klantreis kan namelijk over verschillende platformen en kanalen gaan. Bij journey mapping wordt er gekeken naar hoe ver een (potentiële) klant is in zijn reis om iets aan te schaffen. er wordt gekeken naar wat voor gedrag hij/zij vertoond, wat zijn de behoeftes op welk moment, op welke moment is er een touchpoint en welke content biedt je aan op welk moment?

Digitale marketing raakt niet alleen potentiële klanten, maar ook bestaande klanten. Er wordt hier gekeken naar de volgende ‘fase’ om de customer journey verder in kaart te kunnen brengen. Je kijkt naar hoe je een klant kunt meten wanneer een klant een kennis doorverwijst naar jouw bedrijf/dienst. Ook is het actief houden van een klant heel belangrijk, zorg er voor dat er hij/zij genoeg betrokken wordt in het proces. Zorg ervoor dat je klanten ‘fan’ van je worden zodat ze vaker met je willen werken en je delen met kennis en familie. 

 

Maar waarom je aan digitale marketing?

Mensen spenderen steeds meer tijd op een digitale apparaten. Als je je klanten wil aanspreken op de plek waar zij actief zijn moet je dit analyseren en vervolgens jouw content daar aan te bieden.

Meetbaar: Bij digitale marketing wordt er vaak data afgeven ook al is dit anoniem kan er gemeten worden wat het aantal interacties zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn: het aantal vertoningen van een webpagina, klikt via een mail, het aantal conversies op een advertentie en het aantal bestellingen van een product. Zo creëer je een overzicht zodat je meer inzicht en grip krijgt op de activiteiten, kosten en resultaten.

Kosten: met het gebruik van digitale media kan je voor minder geld een groter publiek bereiken dan bij de traditionele media. dit hangt natuurlijk wel af van het kanaal en de content type dat je kiest.

Locatie: Met digitale technologieën kan je mensen over bijna de hele wereld bereiken. Zo hoef je geen kantoor in het buitenland te hebben of promotie op de hele wereld te sturen. 

Beschikbaarheid: De digitale markt is 24 uur per dag beschikbaar, je kunt zo opereren op de tijden waarop je klanten actief zijn.

Automatiseren: Vele digitale platformen zijn geautomatiseerd zodat je met een eenmalige inspanning continu kunt communiceren met klanten.

Zoals je hebt gelezen schuilen er voor voordelen achter digitale marketing ten opzichte van traditionele marketing. Maak er gebruik van!

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden