Wat is email marketing?

Email marketing is een vorm van Direct Marketing waarbij je berichten direct naar de ontvanger kunt sturen. Bij email marketing zet je alleen de mail in om je boodschap te brengen bij je klanten. 

Email marketing is een communicatiekanaal waar organisaties en bedrijven e-mails sturen naar geïnteresseerden of klanten. Via deze mail kan je klanten op de hoogte brengen van bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, aankoopbevestiging of een klanttevredenheidsonderzoek. Het bekendste voorbeeld van email marketing is waar een organisatie een nieuwsbrief stuur met daarin haar laatste nieuws of aanbiedingen. 

 

Wat is verschil tussen e-mail marketing en e-mail marketing automation?

Email marketing automation is  een geavanceerdere manier van email marketing. Bij automation worden er automatisch berichten verstuurd met daarin de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon. Zo kan je een bericht krijgen op je verjaardag om je te feliciteren met een cadeaubon van je favoriete winkel of een bericht sturen dat er nog een product in je winkelwagen staat die nog niet is afgerekend. Deze mails worden automatisch opgesteld op basis van gegevens en situaties die alleen voor jou van toepassing zijn. Dit is nu veel relevanter voor de ontvanger als een bericht die naar 40.000 mensen van een standaard mail lijst gaan. 

 

E-mail marketing interessant voor jou?

Heb jij een bedrijf die graag in contact komt met je klanten is het zeker de moeite waard om je te verdiepen in e-mail marketing. Het maakt niet uit goed groot je bedrijf is of in wat voor sector je werkt, Wil je communiceren met je klanten dan is e-mail marketing een handige manier.

 

E-mail zelf beheren

Wil je niet te veel uit geven aan email marketing? Dan hoeft dat ook niet, je kan het ook zelf doen. Er zijn een hoop marketeers en communicatieprofessionals die het zelf doen. Een tool die veel gebruikt wordt is Mailchimp; dit is een programma dat wordt gebruikt om mails te sturen naar je eigen mailing list.

 

Lage kosten

Omdat je een digitaal bericht stuurt kan je de kosten laag houden. Je hoeft geen drukwerk te laten ontwerpen en drukken, ook heb je geen kosten met het verzenden (denk aan enveloppen en postzegels). Je hebt de kosten van email marketing volledig zelf in de hand in tegenstelling tot google ads waar de prijzen continu heen en weer schommelen. 

 

Meetbaarheid

Email marketing is heel goed meetbaar. Via e-mail marketing software kan je precies zien wat er met je mail gebeurd. Het aantal geopende mails, het aantal keren dat er op een link wordt geklikt, wie zich aanmeldt voor een event via de link en wie zich afmeldt voor de mail lijst

Om een uitgebreidere analyse te krijgen kan je gebruik maken van google analytics. Hier kan je het gedrag van de ontvanger bijhouden nadat ze op de link via de mail geklikt hebben om op jouw website te komen. Zo krijg je een inzichtelijk overzicht of kliks ook geconverteerd worden. Komen ze via de link in de mail naar jouw webshop kan je zien wat ze in hun winkelwagen plaatsen en afrekenen, maar ook wat ze niet afrekenen zodat je daar nog een vervolg mail kan sturen of ze die nog willen afrekenen. Met al deze gegeven kan je zien of je je e-mails moet verbeteren en wat wel en niet werkt.

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden