KENNISBANK

Wat is HTML?

Wat is HTML? een woord dat je waarschijnlijk regelmatig tegenkomt wanneer je begint met het maken van een website. HTML staat voor Hyper Text Markup Language. Wat dit precies inhoudt en waar Hyper Text Markup Language voor ingezet wordt leggen we je in dit item uit.

Hyper Text Markup Language is de opmaaktaal van een pagina op een website. De Hyper Text Markup Language code bepaald niet meer dan de indeling van de tekst op een pagina. Het is eigenlijk onmisbaar bij het maken van websites. HTML wordt vaak als programmeertaal gezien, maar dat is dus niet helemaal juist.

Hoe is HTML ontstaan?

HTML is ontstaan uit de behoefte om teksten op webpagina’s overzichtelijk te maken. Voordat dit werd toegepast bij het ordenen van teksten waren webpagina’s vaak per apparaat verschillend opgemaakt. Om er voor te zorgen dat de tekst op webpagina’s overzichtelijk werd getoond op alle apparaten is Hyper Text Markup Language ontwikkeld. 

Voorbeeld

HTML wordt dus voornamelijk gebruikt voor het opmaken van teksten die nodig zijn op een webpagina. Aan de hand van een voorbeeld leggen we je uit hoe dit wordt toegepast.

Een krant heeft vaak een standaard opmaak waar de tekst moeten komen te staan. De afmetingen en tekst lengte van deze content verschilt per keer. Hiervoor moet de structuur worden aangepast zodat de krant er netjes uitziet en de informatie overzichtelijk is verdeeld. Deze structuur is voor websites net als voor de krant erg belangrijk. Een goede eerste indruk is belangrijk wanneer iemand je website voor het eerst bezoekt. Met de HTML code wordt de structuur van de pagina bepaald.

HTML-tags

Hoe de teksten worden verdeeld op de website wordt met HTML tags bepaald. Deze tags zijn een soort keywords die beschrijven hoe de tekst geplaatst moet worden. Dit zijn een soort opdrachten die visueel worden getoond op een pagina.

Een HTML tag bestaat vaak uit drie onderdelen:

  • Opening tag
  • Content
  • Closing tag


De soort opening en closing tag die je kiest bepaald de manier hoe de content wordt getoond op de pagina. Het kan voorkomen dat sommige tags geen closing tag hebben.

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)