Wat is Internet Marketing?

Internet marketing, e-marketing betreft marketing voor producten of diensten via internet. Maar wat is internet marketing precies? Hoe ziet de marketing voor deze producten en diensten eruit? Dat leggen we je in dit item uit.

 

Verschillende vormen van internet marketing

Onder internet marketing bestaan een aantal bedrijfsmodellen, waarvan de meeste bekende e-commerce is. Dit betreft het verkopen van producten via internet. Shopify websites worden hier massaal voor ingezet. Het is een ware trend die de afgelopen jaren is waargenomen. Bij dit bedrijfsmodel worden producten direct aan consumenten verkocht dit heet ook wel BTC (Business to Consumer).

Een ander veel voorkomend model waar internet marketing voor wordt toegepast zijn lead based websites. Dit zijn bedrijven die de website inzetten voor het bereiken van potentiële klanten.

Het derde model is affiliate marketing. Dit houdt in dat je klanten via je website doorstuurt naar een andere website. Voor het doorsturen van het verkeer kan een vergoeding worden gegeven. Het is bij affiliate marketing ook mogelijk dat er een commissie wordt gegeven wanneer een bezoeker afkomstig van de affiliate website een aankoop doet. 

Ook voor kleinere lokale bedrijven wordt internet marketing toegepast. Hier is local internet marketing een veel toegepaste strategie. Bij local internet marketing wordt veel gebruik gemaakt van social media en locatie gerichte advertenties in bijvoorbeeld Facebook en Instagram.

 

Hoe wordt internet marketing uitgevoerd?

Internet marketing bestaat vaak uit een combinatie van verschillende mogelijkheden om mensen op het internet te bereiken. Dit kan binnen Google op twee manieren

  • SEA (Search Engine Advertisement): Hierbij krijgt je website een vermelding bovenaan de zoekresultaten van een zoekopdracht in Google. De prijs die je betaalt voor de vermelding is hierbij afhankelijk van de concurrentie op dat zoekwoord en de markt waarin je je bevindt. 
  • SEO (Search Engine Optimisation): De naam zegt het al, hierbij optimaliseer je jouw website zodat deze beter vindbaar is in Google. De optimalisering zit hem voornamelijk in de content op je website bestaande uit afbeeldingen, text en koppen structuur. Het voordeel van SEO is dat het geen directe advertentiekosten met zich meebrengt, het nadeel is alleen dat er veel tijd zit in het maken van goede SEO content.

Om SEO of SEA zo goed mogelijk uit te voeren worden hiervoor vaak marketingbureaus ingeschakeld. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in het maken van goede websites, content en campagnes. Ook Social Elephant doet dit veel voor klanten. Zo helpen wij tientallen organisaties aan een goede vindbaarheid in Google.

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden