Wat is marketing?

Marketing betekent voor iedereen weer iets anders. Probeer maar eens twee marketeers te vinden die daar hetzelfde over denken. Wie je het ook vraagt iedereen geeft een ander antwoord op de vraag: ‘wat is marketing?’. 

Marketing houdt zich bezig met het overdragen van een bepaalde waarde van een dienst, product of merk aan een bepaalde markt, met als intentie zoveel mogelijk producten of diensten te verkopen. De activiteiten die hierbij horen zijn gericht op het groeien van naamsbekendheid en het verwerven van een aantrekkelijk imago. Dit leidt dan hopelijk tot een actie bij een klant en vervolgens tot het maken van omzet.

Marketing heeft als doel dat er zoveel mogelijk producten en diensten verkocht worden. Het kan zich richten op het werven van toekomstige kopers, het vormen en onderhouden van een klantrelatie. Met als uiteindelijke doel een herhaling in de aankoop van de klant. Het groeien en verbeteren van naamsbekendheid onder een grote groep mensen wordt ook wel above the line marketing genoemd. Als je je focust op het benaderen van klanten om zo meer omzet te creëren wordt dit below the line marketing genoemd.

Verschillende soorten marketing

De langste en meest bekende vorm van marketing is toch wel het aloude mond-op-mondreclame; dit betekent dat tevreden klanten van een bedrijf hun ervaringen delen met mogelijke toekomstige klanten. Bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om actief bezig te zijn met hun marketing. Voorbeelden hiervan zijn;

Direct marketing: je stuurt klanten direct een brief via de post

Telemarketing: telefonisch het gesprek aangaan met klanten.

Printmarketing: denk aan het uitdelen van folders, kranten, tijdschriften en zelfs boeken.

Online marketing: het promoten van je product of dienst via online kanelen (Facebook, Instagram etc.)

E-mailmarketing: bedrijven die e-mailings en nieuwsbrieven sturen naar klanten.

Affiliate marketing: ambassadeurs belonen die met succes een product promoten.

Social media marketing: Sociale media inzetten voor de marketingdoelstellingen

Marketing is een ondernemingsfunctie die onvervulde behoeften en wensen opspoort en definieert en hun omvang en winstpotentieel meet, bepaalt welke doelmarkten de onderneming het beste kan bedienen, vaststelt wat de meest geschikte producten, diensten en programma’s zijn om de gekozen doelmarkten te bedienen en een beroep doet op iedereen in de organisatie om mee te denken met de afnemer en hem van dienst te zijn.”

-Philip Kotler

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden