Wat is SEA?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, in het Nederlands betekent dat ‘Zoekmachine adverteren’. SEA is een uitgebreide term want je praat niet alleen over adverteren op de zoekmachine van Google maar ook van Bing of Yahoo. Door te adverteren in zoekmachines krijg je een hogere positie in de zoekresultaten in ruil voor geld.

Als je begint met adverteren via de zoekmachine, dan zal je een zoekcampagne moeten aanmaken in AdWords. Dit is het programma dat Google gebruikt om advertenties te verkopen en beheren. Als adverteerder stel je een aantal zoekwoorden in waarop je wil adverteren. Wanneer mensen een van deze woorden invoeren in Google zal de advertentie bovenaan de pagina staan. De adverteerder betaalt pas aan Google als er op een advertentie wordt geklikt.

Meestal worden er tekstadvertenties laten zien in een zoekmachine. Het kan wel voorkomen dat er bijvoorbeeld ook shopping-advertenties worden weergeven met prijs en afbeeldingen erbij. Tekstadvertenties bestaan uit een titel, een Url en een beschrijving over de pagina, die beschrijving noemen we een metadescription.

Je kunt gebruik maken van advertentie-extensies om extra informatie toe te voegen aan een advertentie. Zo kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer of extra links toevoegen, maar ook informatie geven over prijs.

Er zijn tal van zoekmachines waarop geadverteerd kan worden, maar in deze blog hebben we het vooral over Google Adwords, om Google verreweg het grootste en meest gebruikte zoekplatform ter wereld is. Met Adwords kun je zoals gezegd in de zoekmachine adverteren en je kunt ook adverteren via het display-netwerk van Google. Display-ads zijn advertenties die met name bestaan uit afbeeldingen of video’s. Deze display-ads kom je niet alleen tegen in de zoekmachine, maar verspreid over het internet. Hieronder zie je een voorbeeld.

Het display-netwerk bestaat uit websites en apps die ruimte beschikbaar stellen waar Google, tegen een vergoeding, mag adverteren. Adwords heeft tal van functionaliteiten om gerichte advertenties in te stellen. Bovendien kun je met Adwords gemakkelijk de resultaten van je lopende campagnes analyseren.

Door je zoekwoorden en extensies goed in te stellen kun je heel gericht adverteren. Op die manier kun je met relatief weinig investering, je doelgroep heel goed bereiken. Als jij goed weet wie ze zijn, kun je met zowel zoekmachine als displayadvertenties jouw producten of diensten voorschotelen.

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden