Wat is social media?

Social media zijn alle online platformen die het mogelijk maken om voor een interactie te zorgen tussen de gebruikers. De gebruikers van deze platformen kunnen via verschillende manieren informatie delen met elkaar. Ze kunnen meestal ook foto’s en/of video’s delen. Social media wordt vaak ook gebruikt als marketingmiddel.

De populairste platformen van social media zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram Tiktok en Snapchat. Ieder platform heeft zijn plus- en minpunten. Als je social media wilt inzetten voor zakelijke doelen, kijk je naar welke platformen het meest geschikt voor jouw doeleinden. LinkedIn is meer geschikt voor zakelijk en business to business en wordt ook eerder gebruikt worden om vacatures te promoten. Instagram gebruik je veel vaker voor het promoten van producten zoals kleding en make up of zelfs restaurants. 

Het gebruik van social media

Social media kan voor verschillende zaken gebruikt worden. Mensen kunnen hun eigen identiteit ontwikkelen of een invloed of macht uit oefenen op andere. Het wordt dus niet alleen gebruikt voor sociale interactie, het verkrijgen van gegevens of entertainment.

Meestal gebruiken de social media platformen een feed. Dit wordt opgebouwd vanuit een algoritme. Het kanaal dat wordt gebruikt zal een eigen feed opbouwen, gebaseerd op wat de gebruiker leuk vindt op basis van likes, reacties en share. Het algoritme levert voor elke gebruiker weer andere resultaten op.

Verschillende gebruikers op social media

We kunnen de gebruikers van social media indelen in verschillende vormen van gebruik; consumeren, bijdragen en creëren.

Het type gebruiker ‘consumeren’ zijn het minst actief van de type gebruikers, ze bekijken foto’s en video’s maar reageren niet of ze lezen bepaalde product ervaringen maar zonder zelf informatie te creëren.

Het type gebruiker ‘bijdragen’ zijn gebruikers die reageren onder video’s en foto’s en nemen deel aan discussies.

Het type gebruiker ‘creëren’ zijn meestal actieve gebruikers die bepaalde informatie, video’s, foto’s of reviews produceren.

Social media wordt tegenwoordig ook gebruikt om te communiceren met de buitenwereld. Het laatste nieuws wordt gedeeld, bedrijven delen informatie die interessant is voor hun doelgroep. Je ziet ook dat social media meer en meer gebruikt om klachten te uiten aan bedrijven, die er dan ook via social media op reageren.

Kennis delen is vermenigvuldigen

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden