ARTIKEL

Hoe kom je bovenaan in de zoekmachine?

Waarom wil je hoog in de zoekmachine scoren?

Zoekmachineverkeer is heel belangrijk voor je website. Als je website vertoond wordt zijn het geïnteresseerde bezoekers, zorg er dus voor dat je geen klikken misloopt. Hoe beter de pagina geoptimaliseerd is, hoe hoger die staat in de zoekmachine wat indirect leidt tot een hogere conversie. Google is de belangrijkste zoekmachine van de wereld, zorg er dus voor dat je goed geoptimaliseerd bent volgens de Google regels.

In de onderstaande afbeelding is te zien hoeveel procent van de mensen Google als zoekmachine gebruikt.

Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie?

Heb je een pagina geschreven over een bepaald zoekwoord, zorg er dan voor dat het woord terugkomt in de tekst. Google indexeert elke keer als er een zoekopdracht wordt uitgevoerd de pagina’s die relevant zijn. Relevantie van de artikelen is dus een belangrijk ding om goed te scoren in de zoekmachine van Google.

Optimaliseren voor de zoekmachine met SEO-Yoast

SEO met Yoast is een plug-in in WordPress wat je moet hebben om de Meta-data aan te passen. Wij doen de SEO van de klanten die we hebben, dus ook met Yoast. Meta-data is het gene wat je te zien krijgt als je een zoekopdracht in Google invoert. De site komt betrouwbaarder over als het allemaal netjes staat ingevuld zonder puntjes aan het einde van de titel en omschrijving.

In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van hoe SEO Yoast eruit ziet. In deze tool pas je de Meta-data aan.

Wat is er van belang in de optimalisatie

In de optimalisatie zijn een paar dingen van belang, namelijk: Zoekwoorden in de titel, zorg dat het focus trefwoord in de tekst voorkomt, zorg dat de Meta-data in orde is zodat er geen puntjes aan het einde van de zin staan en zorg dat er veel inkomende links naar de pagina gaan. In de onderstaande kopjes staat meer informatie over de belangrijke dingen van optimalisatie.

Zoekwoorden in de titel

Voordat je een pagina maakt, maak je eerst een zoekwoordenanalyse met de zoekwoordenplanner. Als je een goed zoekwoord gevonden hebt verwerk je die in de pagina die je maakt. Ook verwerk je dit zoekwoord in de titel van de pagina, maak de titel zo aantrekkelijk mogelijk voor mensen zodat je op je pagina klikken.

De zoekwoordenplanner is te vinden in Google AdWords, als je daar woorden in typt die te maken hebben met je pagina, krijg je andere woorden eruit waardoor je de pagina nog relevanter kan maken voor de zoekmachine.

Zoektermen regelmatig in de tekst

Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord regelmatig in de tekst voorkomt en gebruik ook synoniemen van het woord. Schrijf wel correct Nederlands en gebruik geen rare dingen om alsnog een synoniem erin te voegen.

Zorg ervoor dat de Meta-data in orde is

Een heel belangrijk onderdeel om het CTR van de pagina te verhogen is de Meta-data. Zorg dat de Meta-title tussen de 50 & 55 karakters zit, officieel moet de Meta-title 512 pixels zijn.De Meta-description wordt beperkt op een lengte van 155 karakters, als het langer wordt, wordt de tekst afgebroken met drie puntjes aan het einde. Zorg dat het belangrijkste zoekwoord in de Meta-data komt te staan, dat belangrijkste zoekwoord vul je ook in bij focus trefwoord.

Een goede Meta-data zie je in de onderstaande afbeelding.

Zorg voor een dergelijke link

Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk links koppelen naar je website. Google indexeert elke link die naar je pagina leidt. Het is niet het makkelijkste maar wel één van de belangrijkste dingen in de SEO. Het gaat er niet alleen om dat er links naar je gekoppeld worden, maar ook om de kwaliteit van de links. Als Google de pagina belangrijk vindt, vinden ze jou link ook veel belangrijker dan dat je link op een nietszeggende website staat.

Schrijf veel en met verstand

Schrijf een pagina van ongeveer 300 woorden en ga niet van het onderwerp af, lezers haken dan af op het verhaal en dat zorgt voor een slechtere score. Zorg dus voor een boeiende tekst. Zorg dat de tekst er mooi uitziet met een goede opmaak, dat zorgt voor een betrouwbaardere indruk.

Wil je weten hoe je website ervoor staat en wat er nog aan gedaan kan of moet worden. Vraag in het onderstaande formulier de gratis website analyse aan en kom te weten wat de verbeterpunten zijn van de website.

Selecteer een geldig formulier

Meer artikelen

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)