Maak een goede marketingstrategie

Maak een goede marketingstrategie

Marketing is belangrijk voor een bedrijf. Maar waar draait marketing eigenlijk om? Hoe kom jij als bedrijf nou zo ver dat mensen over jouw product vertellen of dat mensen jouw product willen delen op bijvoorbeeld Social Media? Zonder visie en inzicht kom je eigenlijk niet ver. Een marketingstrategie is hierom belangrijk, een marketingstrategie omschrijft de manier waarop je je doelstellingen kan bereiken. Het is belangrijk om eerst een marketingstrategie te hebben voordat je begint met het schrijven van teksten of het maken van een website.


Marktonderzoek

Met een marktonderzoek kom je meestal veel belangrijke informatie te weten.
Bij een marktonderzoek onderzoek je:

  • Je doelgroep: hiermee bedoel ik: leeftijd, opleiding, woonplaats, inkomen, hobby’s enz.
  • Concurrenten: Wie zijn jouw concurrenten? Wat bieden jouw concurrenten aan? Waar bevinden deze concurrenten zich?

Hierdoor kan je in kaart brengen of jouw bedrijf op dit gebied een kans van slagen heeft.


Problemen van de klant

Problemen zijn er eigenlijk altijd, maar de oplossingen niet. Doordat je bij het marktonderzoek gekeken hebt naar jouw doelgroep weet je ook de problemen van de klant. Hiervoor kan je een oplossing bedenken. Zodra jij de juiste oplossing biedt aan deze klanten, willen zij er vaak voor betalen!


Innovatief product

Het is belangrijk om interessant te zijn voor mensen die jouw website bezoeken. Jouw bedrijf moet iets speciaals hebben, een nieuw product waarvan mensen zeggen: Heb je dit al gezien? Wat gaaf! Denk bijvoorbeeld aan Beixo, een bedrijf dat fietsen maakt zonder kettingen. Over een bedrijf als Beixo wordt snel verteld, het is namelijk anders als andere fietsen waardoor het interessant is om een kijkje te nemen. Op het moment dat mensen jouw bedrijf leuk of interessant vinden, wordt je sneller gedeeld of er wordt sneller wat over je verteld. Zo trek je dus ook meer bezoekers.


Expert status

Bezoekers vinden het interessant als je onderbouwt wat je doet, laat dus zien dat jouw expertise resultaat oplevert en hoe je dit doet. Deel wekelijks, tweewekelijks of maandelijks informatie. Hierdoor laat je mensen actief kennis maken met jouw expertise. Zo kunnen zij ervaren wat jij te bieden hebt en dat jij daadwerkelijk kennis heb op jouw vakgebied.


Nichemarkt

Een nichemarkt kan gezien worden als een specialisme op een bepaald gebied van de hele markt. Denk bijvoorbeeld aan fietsenverkoop, je kan alle soorten fietsen verkopen maar je kan bijvoorbeeld ook alleen ‘omafietsen’ verkopen of ‘gebruikte fietsen’. Nichemarkt geeft jou de gelegenheid om sneller goed gevonden te worden op het internet, en meestal is het aantal concurrenten kleiner als het aantal van de hele markt. Bedenk daarom goed wat je wil gaan verkopen en of je echt iets specifieks wil gaan verkopen.

 

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen