Hoe zet je online marketing succesvol in?

 

conversion_rates_-_marketer

Conversie verhogen belangrijker dan het aantal bezoekers van uw website

Bedrijven willen graag investeren om meer bezoekers op hun website te krijgen. Dat geldt wellicht ook voor u. Maar is dit wel waar het om gaat? Minstens net zo belangrijk als een groot aantal bezoekers is het resultaat van uw investering in uw online activiteiten op het conversiepercentage. Hoeveel bezoekers heeft uw website nodig om er een klant aan over te houden? Ook online geldt het oud Hollandse gezegde:

‘’Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht!’’

Daarom: verhoog eerst uw conversiepercentage voordat u investeert in meer bezoekers.


Hoeveel vogels heeft u in de hand?

Conversie betekent letterlijk omzetting. Het conversiepercentage staat voor het aantal bezoekers op uw website dat een actie uitvoert, ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Enkele voorbeelden van conversie:
• ingevulde contactformulieren;
• inschrijvingen voor een nieuwsbrief;
• downloads van brochures;
• een aankoop in een webshop.


Staart u niet blind op websitebezoekers

Het conversiepercentage van uw website is als het ware de graadmeter voor de effectiviteit van al uw online inzet. Aan de hand van het conversiepercentage kunt u zien of bezoekers van uw online marketing campagne ook daadwerkelijk doen wat u wilt dat ze doen.
Er zijn twee factoren belangrijk voor het behalen van meer lucratieve conversiepercentages:

1. De doelgroep die u bereikt;
2. De kwaliteit van uw website.

Doelgroep

Als uw online campagne niet de juiste bezoekers oplevert, zal deze u niets brengen Uw online activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelgroep die u voor ogen heeft voor de producten of diensten die u op uw website aanbiedt.

De Kwaliteit van de website

Een website die uw doelgroep niet aanspreekt zal niet converteren. De bezoekers weten niet goed wat ze er kunnen vinden of waar ze op kunnen klikken. Daardoor weten ze ook niet wat uw bedrijf hen te bieden heeft. Het is dus belangrijk dat voordat u aan enige vorm van marketing doet, uw website optimaal is ingericht om conversie te realiseren.


Van conversie naar resultaat

Met uw conversiepercentage in beeld kunt u uw marketingstrategie plannen en uw activiteiten gecontroleerd sturen. Stel u verkoopt producten op uw website en 1 op 100 bezoekers koopt een product. Per product heeft u een netto winst van 10 Euro. Dan weet u dat 100 bezoekers u 10 euro opleveren. Voor uw investering betekent dit dat u maximaal per bezoeker (10/100) 0,10 cent kunt uitgeven. Bij die investering behaalt u een break even omzet. Bij een grotere investering per bezoeker heeft u verlies en bij minder investeren heeft u winst.

Natuurlijk is het zo dat u bij meer bezoekers meer omzet heeft. Maar bij een groter conversiepercentage heeft u bij hetzelfde bezoekersaantal meer winst.

Hoe denkt u over de conversie van uw website? Laat het ons hieronder weten.

Mocht u inzicht willen in uw conversiepercentage neem dan contact op met nico@socialelephant.nl


Wilt u ook Online Groeien?

Meer informatie OF Neem contact op

Lees ook:

Krijg grip op Social Media
Social Media business to business
Waarom Social Media?

Posted in Blog, Online Marketing
Tags: , ,
3 reacties op “Conversie verhogen belangrijker dan het aantal bezoekers van uw website
  1. Kees Harrewijn schreef:

    Interessante blog, ik denk echter dat in de dienstensector bijvoorbeeld lang niet alle conversie te meten is. In mijn ogen is conversie ook het zaadje dat je in iemands hoofd achterlaat nadat deze persoon jouw website bezocht heeft. Dit zie je niet terug in je site statistics. Wanneer iemand een half jaar later jouw logo ergens voorbij ziet komen of een positieve klantreferentie hoort kan dit zaadje alsnog gaan groeien en kan dit zo maar een nieuwe klant opleveren.

    Toch denk ik dat men met het voorbeeld dat je schetst een begin gemaakt kan worden met grip krijgen op je ROI van online marketing.

  2. Lex Linsen schreef:

    Interessant verhaal Nico. Inderdaad zijn meer bezoekers nooit slecht, maar een groter conversiepercentage van je website is waarschijnlijk gemakkelijker te bereiken, terwijl de meesten zich focussen opde bezoekersaantallen.

    Overigens zou ik ook wel eens een artikel van je willen lezen over de conversie van social media inspanningen. Daar weet jij vast meer vanaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Leer online groeien in drie stappen!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen