Wat is marketing automation?

Online is tegenwoordig de plek waar het allemaal gebeurt. Daarom verhuizen veel marketeers hun werkzaamheden naar het web en maken gebruik van het automatiseren van de marketingactiviteiten. Dit heeft natuurlijk voordelen. Wil jij weten wat de voordelen van marketing automation zijn? En wat het precies inhoudt? Dat lees je in dit blog.

Wat houdt marketing automation in?

De folders en nieuwsbrieven vallen steeds minder vaak op de mat, maar in je mailbox. Posters komen niet meer langs de weg, maar bovenaan websites zoals op bijvoorbeeld nu.nl. Dit heeft natuurlijk voordelen. Het grootste voordeel is het automatiseren van marketingactiviteiten. Het automatiseren gaat al heel makkelijk door bijvoorbeeld de mogelijkheid om wekelijks automatisch een nieuwsbrief te versturen. Of door elke keer dat je een nieuw blog post het te delen op je social media. Door deze vorm van automatisering kan je veel meer doen met minder inspanning. Je hoeft maar één keer vast te leggen welke activiteit er wanneer uit gevoerd moet worden.

Marketingcommunicatie en software technologie.

Marketing Automation, een loopband met grijparmen die icoontjes naar jouw beeldscherm sturen

De marketing automation is een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie.

De marketingcommunicatie heeft als doel:

  • Het effectiever (sneller en meer) verkopen via meerdere online kanalen (social media, website en e-mail).
  • Het aanbieden van nog betere customer journey.
  • Het genereren van leads die ook converteren.

De software technologische automation heeft als doel:

  • Het in kaart brengen van de profielgegevens van klanten door de inzet van tracking.
  • Het automatiseren van herhalende taken die zorgen voor de verhoging van de efficiency en het voorkomen van menselijke fouten.
  • Het verwerken van meer gegevens.

Door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van de marketing tools kun je op een hele efficiënte manier meer marketing gerelateerde leads omzetten naar sales gerelateerde leads. De marketing automation helpt je om meer focus te brengen in je activiteiten maar je houdt zelf volledig de controle.

Hoofdactiviteiten

Marketing automation heeft drie hoofdactiviteiten:

Het bouwen van (digitale) profielen

Marketing automation helpt je om een conversatie te houden met je potentiële klanten. Je kan alleen converseren met een potentiële klant als je weet wat er bij hem speelt. Om erachter te komen wat er speelt moet je bijvoorbeeld volgen welke website pagina’s hij bezoekt en welke e-mails hij interessant vindt of voor welk evenement hij geregistreerd staat. Door zowel duidelijke als onduidelijke data op te slaan bouw je een profiel op van elke potentiële klant. Wel moet je door de cookiewetgeving duidelijk om toestemming vragen en krijgen voordat je gebruik kan maken van de informatie.

Het opzetten van relevante campagnes

Het profiel van een potentiële klant wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je als organisatie alleen relevante uitingen gebruikt. Verstuur dus ook alleen informatie waar je potentiële klant op zit te wachten. Een tool voor marketing automation helpt je om het proces te automatiseren door campagnes klaar te zetten voor gelijke klanten. Een campagnestrategie moet de potentiële klant uiteindelijk over de streep te trekken door hem te helpen in zijn aankoopbeslissing.

Marketing Automation, een mobiel scherm waarop een automatisch bericht staat met tandwielen ernaast

Het converteren en prioriteren van leads

Door de toepassing van lead scoring kan je goed bepalen in welke fase van het aankoopproces de potentiële klant zich bevindt en kan je werken naar nog beter gekwalificeerde leads. Met lead scoring geef je punten naar aanleiding van het digitale gedrag van je potentiële klant. Hoe hoger de punten hoe meer prioriteit er is. De leads die genoeg interesse tonen worden voor opvolging naar de sales gestuurd. De leads die nog niet zover zijn worden voorzien van relevante content tot ze wel klaar zijn voor de volgende stap in het aankoopproces.

Triggers

Het doel van triggers is om de klant of potentiële klant naar de volgende fase te brengen en uiteindelijk tot kopen over te laten gaan.

Binnen de marketing automation heb je een aantal triggers:

  • De download (het invullen van een formulier)
  • Het openen van een e-mail
  • Op een link klikken binnen een bepaalde e-mail
  • Het bezoeken van een bepaalde pagina binnen je website

Ook heb je een aantal triggers die de klant actie kan laten ondernemen:

  • Het versturen van een e-mail na de informatie mail
  • Het laten zien van een specifiek bericht op je website

Conclusie

Marketing automation heeft dus erg veel voordelen. Je kan meer werk doen met minder inspanning en het helpt de potentiële klanten in het aankoop proces. Je helpt de klanten door het automatiseren van de relevante content met als doel de leadconversie verhogen. Door het sturen van triggers haal je een klant sneller naar de volgende fase tot uiteindelijk het kopen.

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Met het invullen van de velden ga je akkoord met de privacyverklaring. Wil je weten hoe wij met jouw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

Bezig met versturen