Maak je gebruik van Google Adwords? Let dan op!

Google-Adwords
Misschien is het je wel opgevallen, Google heeft een grote verandering aan de opmaak van de zoekresultaatpagina bevestigd. De uitrol was op 18 februari 2016. Wat er is veranderd, en wat voor impact dit heeft op bedrijven vertel ik je in dit blog.

Wat is er veranderd?

  • Kleine advertenties die zichtbaar waren aan de rechterkant, zijn nu niet meer zichtbaar. Alleen de advertenties van Google Shopping en de Knowledge Panels worden aan de rechterkant nog getoond.
    Untitled

    Knowledge Panels

    Untitjhled

    Google Shopping

  • Hiervoor werden er een tot drie betaalde zoekresultaten getoont, inmiddels heeft Google daar vier betaalde advertenties staan. Hierdoor is er minder plaats voor de organische zoekresultaten. Dit zijn er overigens ook maximaal 7 geworden, voorheen waren dit er 11.
    Untitled

    De 3 betaalde advertenties, en de advertenties in de rechterkolom toen Google Adwords nog niet vernieuwd was

De wijziging vindt alleen plaats voor desktop computers.

Waarom doet Google dit?

Google meldt dat ze de gebruikservaring van de zoeker verbeteren door alleen de relevante advertenties te tonen.

Gevolgen

Doordat de eerste vier zoekresultaten bestaan uit advertenties, zouden gebruikers moeten gaan scrollen om bij de organische resultaten te komen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je organisch verkeer.  Daarom is het belangrijk om organisch goed te scoren op voor jouw website relevante zoektermen.

Omdat de rechterkolom ook wegvalt, zal er nog harder gestreden moeten worden om de 3- en 4- plek. Dit brengt als gevolg dat de kosten per klik gaan stijgen.

Tips

Het is belangrijk om goed presterende zoekwoorden en zoektermen zichtbaar te houden in de zoekmachine resultaten.

  • Maak gebruik van meer online kanalen naast Google Adwords, denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook of Twitter.
  • Vraag Social Elephant om hulp!

Zelf online groeien met onze PDF!

Kennis delen is vermenigvuldigen. In deze gratis PDF lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

(Nieuw) PDF Download
Bezig met versturen