ARTIKEL

Pakkende teksten voor uw website

Dat het schrijven van een goede, pakkende tekst voor jouw website of blog belangrijk is, weten we inmiddels allemaal. Maar wat maakt een tekst nou wervend en pakkend? Het antwoord is vrij simpel: de tekst moet namelijk bepaalde verlangen oproepen bij de lezer en deze aanzetten tot actie. Maar zoals met zoveel dingen in het leven is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het schrijven van een goede tekst kost namelijk tijd, moeite en wat schrijftalent. Toch is het wel degelijk te leren. Volg deze vijf punten en schrijf een killer tekst die jouw doelgroep onmogelijk kan weerstaan.

1. Bepaal je doelgroep

Voorafgaand aan het schrijven van een tekst is het belangrijk om in beeld te krijgen wie je doelgroep is of welke doelgroep je precies probeert te bereiken. Een handig trucje hiervoor is om één specifiek persoon in beeld te nemen, een zogenaamde ‘ijkpersoon’. Beschrijf jouw ijkpersoon zo gedetailleerd mogelijk. Dit geeft een goed beeld van het verlangen van je doelgroep, zodat jij kunt beschrijven hoe jouw product of dienst dit verlangen vervult

2. Maak je tekst interactief

Als je schrijft vanuit de vragen en problemen van de lezer, zullen deze zich sneller aangesproken voelen. Het lijkt op die manier alsof de tekst voor hem/ haar specifiek geschreven is.  Het interactiever maken van een tekst kan op verschillende manieren. Stel bijvoorbeeld vragen om een veelvoorkomend probleem aan te kaarten. Hier kun je vervolgens een antwoord of een oplossing voor geven, om te laten zien dat jij dit probleem kunt oplossen.

‘Vind jij het soms ook zo lastig om een sterke tekst te schrijven? Lees ons blog en leer binnen no time de kneepjes van het vak’

Daarnaast is de schrijfstijl van je tekst belangrijk. Door je tekst letterlijk te richten op de klant, maak je interactie mogelijk. Spreek de klant in je tekst daarom aan met je/jouw of u/uw. De schrijfstijl dient overeen te komen met zowel (de behoefte van) de klant, als de uitingen van jouw bedrijf.

‘Heb jij ook moeite met het schrijven van een sterke tekst? Dit blog geeft jou de tips en tricks die nodig zijn om jouw website teksten te versterken.’ 

3. Schrijf op gevoel, creëer een emotie

Wanneer je een gevoel kunt overbrengen in een tekst, ben je in staat een emotie bij je klant te creëren. En dit is uiteraard precies wat je met jouw tekst teweeg wilt brengen! Wek vertrouwen bij je klant door bijvoorbeeld persoonlijke voorbeelden in je tekst te gebruiken. Zo maak je jouw bedrijf niet alleen betrouwbaarder/ menselijker, ook geef je hiermee een expertise aan: als jij tegen dezelfde fout aan bent gelopen als de lezer, moet je wel weten waar je het over hebt

Heb jij ook moeite met het schrijven van een sterke tekst? Dan ben je daar niet de enige in. Social Elephant kampte met hetzelfde probleem en heeft een stappenplan opgesteld met de beste tips voor een killer tekst. Omdat deze zo goed werkte, besloten we ze te delen in een blog. We gunnen jou immers ook een onweerstaanbare communicatie met je klant.’  

Valt je nog iets op aan het bovenstaande voorbeeld? Een andere manier om een gevoel te creëren bijvoorbeeld? Precies! Door het gebruik maken van zelfstandig naamwoorden als – zoals hierboven te lezen – ‘onweerstaanbaar’, ‘killer’, of ‘schitterend’, kun je ook een beleving rondom jouw product vormen.

4. Maak de boodschap helder en de tekst makkelijk leesbaar

Om de lezer te helpen met het (snel) lezen van een tekst moet je er voor zorgen dat je duidelijke, leesbare zinnen maakt en genoeg witruimte tussen de koppen laat. De tekst moet eigenlijk zo zijn ingedeeld dat de boodschap ook overkomt als je enkel door de tekst heen ‘skimt’. Dit kun je doen door de kern van je boodschap terug te laten komen in dikgedrukte koppen en belangrijke woorden in de alinea’s dikgedrukt te maken. Een handige tip om te kijken of je tekst goed leesbaar is, is door een halve meter afstand te nemen en dan nog eens kijkt hoe het oogt.

5. Roep aan tot actie

Voor het oproepen tot actie moet je de lezer vertellen wat jij wilt dat hij/zij gaat doen. Wees hierin concreet en expliciet, en zorg ervoor dat de drempel zo laag mogelijk is. Gebruik bijvoorbeeld een Call to Action button met een aantrekkelijke tekst om meer informatie te verkrijgen. Hierdoor is de drempel niet te hoog omdat de lezer nergens aan vast zit en enkel op de button hoeft te klikken.

En nu.. Aan de slag!

Er zijn veel manieren om een pakkende tekst voor je doelgroep te schrijven. Door de bovenstaande stappen te volgen en veel te oefenen zul jij binnen no time de beste blogs, website teksten of productteksten schrijven. Toch meer hulp nodig met het schrijven? Of heb je helemaal geen tijd om zelf aan de slag te gaan met je website? Geen probleem! Social Elephant helpt jou graag. Neem contact met ons op en maak vandaag nog een afspraak om te kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Meer artikelen

  •  

    Echte schoonheid komt van binnen

    Marketing kan zowel zeer positief als zeer negatief ervaren worden. Velen houden niet van de dubieuze manieren waarop bedrijven proberen hun product of dienst aan de man te krijgen. …
  •  

    Het creëren van een goede mindset

    Het hebben van een goede mindset kan veel positieve gevolgen hebben. De kans op productiviteit is bijvoorbeeld groter, doordat je goed in je vel zit. In het algemeen zijn er twee soorten mindsets die …
  •  

    Drie tips voor zoekmachine optimalisatie (SEO)

    Hoe kan jij ervoor zorgen dat je in de top 10 tevoorschijn komt als iemand op jouw soort product of dienst Googelt? Door zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, slim te verwerken in jouw website! En …

Download gratis het Go to Guy Marketing e-book

De #1 in jouw markt! Wie wil dat nou niet? Lees ons boek over thought leadership en leer hoe je zelf de go to guy in jouw markt wordt.
Laat jouw e-mail achter en ontvang ons gratis e-book in jouw mailbox!
Beschikbaar tot het einde van de radio campagne op Sublime”

Ontvang het Thought Leader e-book direct in je e-mail

Stel jouw vraag
Vraag het onze digitaal strateeg
Vragen kan altijd. Stel je vraag direct aan onze ervaren digitale strateeg Nico van der Zaan (15+ jaar ervaring)